NJ skeptiske til Media Norge
BERGEN (Journalisten): Medlemmer i NJs landsstyre tviler på at det blir noe av Media Norge.
Under diskusjonen rundt etableringen av et konsernlag i Schibsted uttrykte enkelte av medlemmene i Norsk Journalistlags landsstyre skepsis til om det faktisk blir noe av Media Norge.
Uro i markedet
Schibsted har fått klar beskjed fra Medietilsynet om at mediekonsernet må selge seg ut av Adressa og betraktelig ned i Harstad Tidende Gruppen (HTG) dersom Media Norge-etableringen skal kunne gjennomføres.
Schibsted har satt dette nedsalget på vent i påvente av etableringen av Polaris Media. Polaris skal etter planen være etablert 20. oktober.
I NJs landsstyre var det skepsis til om det i det hele tatt blir noe av Media Norge som følge av det sviktende aksjemarkedet.
– Det er et vanskelig marked å selge aksjer i nå, sier nestleder Kjetil Haanes i NJ.
– Det blir vanskelig å få den prisen de ønsker å oppnå for aksjene slik det er på børsen.
Nysgjerrig
– Jeg er spent på hva som skjer med Media Norge, og jeg ser det i sammenheng med at nedsalget i Adressa og HTG drar ut. Derfor er jeg spent på avklaringen av begge disse etableringene, sier Terje Eidsvåg som til vanlig arbeider i Adressa.
– Hvordan opplever dere på Heimdal det faktum at Schibsted ikke har solgt seg ut ennå?
– Fokuset på Heimdal er å etablere Polaris mens Media Norge er på utkanten av det igjen. Samtidig må vi forholde oss til at nedsalget tar lengre tid enn vi først ventet, sier Eidsvåg.
Venter orientering
– Hvor lenge kan Medietilsynet vente på at Schibsted selger seg ned i Adressa og HTG?
– Det vi har sagt er at vi venter på en orientering fra Schibsted om dette. Nedsalgskravet er knyttet til etablering av Media Norge, men salget var forutsatt i forhold til Polaris-etableringen, sier seniorrådgiver Ingvil Conradi Andersen i Medietilsynet.
– Polaris skal etter planen være etablert 20. oktober, er det akseptabelt for Medietilsynet at Schibsted ikke har solgt seg ut og ned innen den tid?
– Jeg har ingen andre kommentarer enn at salget er knyttet til etableringen av Media Norge, sier Andersen.
I begynnelsen av september sa finansdirektør Trond Berger i Schibsted at salget blir ytterligere utsatt fordi mediekonsernet ønsker å bruke mer tid på prosjektet.
Dagens Næringsliv viste da til at eierskapsloven skal opp til vurdering denne høsten, samtidig som at oppbremsingen i markedet også kan ha påvirket utsettelsen.
– Vi registrerer det som skjer i mediemarkedet. Men vi tillegger ikke det du refererer til vekt i denne sammenhengen, sa Trond Berger til avisen da.
Må endre vedtekter
Konsernlaget i Schibsted ble vedtatt og godkjent av landsstyret, men det ble understreket at vedtektene raskt må endres i forhold til hvilke bedrifter i konsernet som kan delta.
Klubbene i HTG har ikke vært kontaktet i prosessen om etablering av konsernlag, noe Trondar Lien fra Bladet Tromsø fant merkelig siden Schibsted eier nesten 80 prosent av HTG.
– Vi ser på hvordan mulighetene er, men aksjemarkedet er vanskelig nå.