Lars Helle. Foto: Birgit Dannenberg

– Lettelse at nett går bedre

Nye medier tjener penger og papiravisens opplag øker.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Dagbladets digitale satsing begynner å kaste godt av seg. Nye medier økte driftsresultatet med 8,7 millioner fra i fjor til å ende på 5,4 millioner i første halvår i år. Det gir driftsområdet en margin på 8,7 prosent. Driftskostnadene til DB Medialab økte med fem millioner kroner, men inntektene økte enda mer - med 13,5 millioner kroner.

Større produktspekter

– Det er en lettelse å se at satsingen vår hjelper. Vi fikk en god effekt i fjor høst som ga en god fart inn i år. Marginen er kjempebra og er på et nivå vi vil være på. Vi nærmer oss toppåret fra 2007, sier sjefredaktør Lars Helle i Dagbladet, som forklarer fremgangen med at selskapet har flere produkter å tilby annonsørene.

– Vi har et større produktspekter, som inkluderer mobil- og nettbrett- utgaver. Det betyr at vi har mer enn bare forsida å selge annonser på, sier Helle.

Besøkstallene på nett økte med 10 prosent fra i fjor, men mobil økte enda mer. Dagbladet rapporterer 304.000 ukentlige brukere på mobil, noe som er en økning på 94 prosent fra i fjor.

Opplagsvekst

Dagbladet opplever også opplagsvekst i første halvår. Snittopplaget på hverdager økte med 4.121 ekemplarer sammenlignet med samme periode i fjor. Det gir en opplagsvekst på 4,5 prosent på ett år, ifølge halvårsmeldingen fra Dagbladet-eier Berner Gruppen. Opplaget på hverdager endte på 95.748 eksemplarer i snitt.

– Jeg er kjempefornøyd med fremgangen siden i fjor høst. Utviklingen er bedre enn ventet og sikkert bedre enn andre i bransjen, sier Helle.

I helgen øker ikke opplaget like mye. På lørdager selger avisa i snitt 0,7 prosent flere aviser enn i fjor, og på søndager selger avisen 2,5 prosent flere eksemplarer. Opplagstallene var henholdsvis 170.800 eksemplarer og 80.720 eksemplarer.

Opplagsinntektene faller

Samtidig som opplaget vokser faller opplagsinntektene med 2,6 millioner kroner fra i fjor, noe som gir et fall på én prosent. Helle forklarer inntektsfallet med at opplagsveksten er større på hverdager da avisen selges for fem kroner mindre enn i helgen.

Hovedgrunnen til inntektsfallet er likevel avtaler om bulksalg, som distribusjon av avisen til reisende med SAS’, som har blitt utvidet siden første halvår i fjor. Helle ønsker ikke å si noe om hvor stor andel av det totale opplaget slikt salg utgjør.

– Tøff høst

Til tross for fremgang innenfor opplag og på nett venter Helle seg en tøff høst. For avis og digitalsatsingen utgjorde omsetningen i andre halvår i fjor henholdsvis 53 prosent og 63 prosent av hele årets omsetning.

– Vi har ambisjoner om å gjøre det bra i andre halvår, men vi vil møte vår egen opplagsvekst som vi opplevde i fjor høst. Alt er mulig, men vi er nøkterne i forhold til fjorårets vekst, sier Helle.

Powered by Labrador CMS