Jorunn Flydal og Henriette Hedløv. Foto: Jannecke Sanne
Jorunn Flydal og Henriette Hedløv. Foto: Jannecke Sanne

Vil ikke sverte mediene

Etter å ha gått opp journalistikken til Bisbuzz føler MediaLounge-gründerne behov for å understreke at det aldri var snakk om en drittpakke.

Publisert Sist oppdatert

I forrige uke kunne Journalisten fortelle at Dagens Næringslivs virale nettsted Bisbuzz hadde drevet med omfattende kopiering av utenlandske medier. Det var selskapet Medialounge som stod bak avdekkingen, og som ble gjennomgått av Journalisten før publisering.

Undersøkelsene var forretningsmessig motivert av Medialounge. Selskapet har lisensavtaler til redaksjonelt innhold fra internasjonale medier, og selger dette innholdet videre til norske mediehus. Samtidig ønsker de å kjøpe innhold fra norske mediehus og selge dette til kommersielle aktører som DnB.

Dette var tema da de i fjor var i dialog med Dagens Næringsliv om kjøp og salg av lisensiert innhold. 

Ingen drittpakke

– Det har på ingen måte vært noe mål for oss å henge ut mediebransjen generelt, eller DN spesielt, sier gründer Jorunn Flydal til Journalisten.

Hun og makker Henriette Hedløv forklarer at undersøkelsene har vært en del av et forarbeid som skal brukes til et forskningsprosjekt.

– I utgangspunktet var ikke planen å gå ut med resultatet, men da plagiatskandalen i Dagens Næringsliv dukket opp, fremstod det som naturlig å vise fram funnene og at slikt også skjer i «hverdagen». DNs Bisbuzz er langt fra det eneste mediet som driver med omfattende kopiering.

Etter at de har fått noen skarpe reaksjoner på grunnlaget som ledet til artikkelen i forrige uke, ønsker Medialounge ikke å gå ut med dokumentasjonen på hvilke mediehus det er snakk om – eller i hvilket omfang. Journalisten kjenner til hvilke mediehus det dreier seg om, og har sett konkrete eksempler.

Verner om forretningsmodeller

– Internasjonal mediebransje forsøker også etter beste evne å finne nye modeller for kvalitetsjournalistikken sin. Lisensiering av innhold er i vekst, og Medialounge forsøker å gjøre dette enklere både for kjøpere og selgere. Det er derfor vår plikt å ivareta interessene til våre internasjonale leverandører som bygger forretningsmodeller rundt salg av lisensiert innhold, sier Hedløv. 

De to sier de ikke ønsker å «ta» mediene. Det ville i så fall virke mot sin hensikt. Medialounge ønsker, sier de, å tilgjengeliggjøre godt innhold og nye inntektskilder på en kostnadseffektiv måte i tider hvor redaksjonene må kutte på ressurser. 

– Det er naturlig at noen opplever oss som en trussel når vi befinner oss i en epoke der forretningsmodeller blir snudd på hodet. Det er derfor gledelig at flere medier har kontaktet oss og er nysgjerrige på hva vi kan tilby av muligheter.

De vil ikke være vaktbikkje rundt regler og etikk i det redaksjonelle virket. Men ser at det er forskjellige oppfatninger i den norske mediebransjen om hva som er innafor og utafor siteringer.

– Vi forholder oss til retningslinjer og krav fra våre internasjonale samarbeidspartnere som har til hensikt å tjene penger på republisering av innholdet sitt.