Mediebyrådirektør Nathalie Eyde Warembourg åpner for at mobilen kan bli en større reklamekanal enn ukepressen allerede i år. Foto: Gisle Bjørneby
Mediebyrådirektør Nathalie Eyde Warembourg åpner for at mobilen kan bli en større reklamekanal enn ukepressen allerede i år. Foto: Gisle Bjørneby

Tror mobil kan slå ukepresse

Reklamekanalen vokser ekstremt fort.

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I første halvår har reklameinvesteringene fra mediebyråene økt med 5,6 prosent, eller nesten 250 millioner kroner sammenlignet med samme tid i fjor. Det viser tall fra Mediebyråforeningen.

Den største vekst blant mediekanalene skjedde på nett. Mediekanalen økte omsetningen med 21,7 prosent til 892.457 millioner kroner og er den klart nest største mediekanalen bak TV og foran dagspresse.

Mediebyråene har over de siste årene mistet stadig større interesse for dagspressen som i første halvår mistet 125 millioner kroner av omsetningen sammenlignet med samme tid i fjor da det ble kjøpt reklame for 906.948 millioner kroner.

TV er pop

Solen ser ut til å skinne uavbrutt på TV. Mediekanalen hadde i første halvår en omsetning på 1,75 milliarder kroner. Det er en fremgang på 8,5 prosent fra samme tid i fjor.

Mediebyråene liker TV også på nett. Omsetningen på internett stiger som nevnt over med 21,7 prosent. Samtidig øker web-TV, som sorterer innunder nett, med 96,1 prosent. Omsetningen er nå på 28,8 millioner kroner.

På mobil er veksten målt i prosent oppsiktsvekkende høy. 263,7 prosent øker mediekanalen sammenlignet med i fjor. Omsetningen i reklame på mobil er nå oppe i 84 millioner kroner.

Ukepressen går tilbake med 12,4 prosent til 131 millioner kroner, mens fagpresse mister 10,5 prosent til 28,9 millioner.

Radio går til gjengjeld fram til 208,233 millioner. En økning på 9,7 prosent sammenlignet med i fjor.

Spent på mobilresultatet

– Det er utviklingen på mobil som er mest spennende. Det er stor grad av innovasjon både med produkter og annonsemuligheter. Vi ser stadig mer relevante kampanjer, samt at flere annonsører satser på ordentlig mobilsider, sier administrerende direktør Nathalie Eyde Warembourg i mediebyrået Maxus i en pressemelding.

Hun forteller at gode målinger med oppmerksomhetstester hos brukerne, i tillegg til klikkrate er med på å gjøre mediekanalen attraktiv for annonsørene. Warembourg forventer at det blir ny rekord i mobilbruk denne sommeren.

– Hvem vet, mobil er kanskje større enn ukepresse som annonseringskanal når året er slutt!

Powered by Labrador CMS