Mediebarometeret august 2012. Kilde: Mediebyråforeningen
Mediebarometeret august 2012. Kilde: Mediebyråforeningen

– Stabilt annonsemarked

TV tar noen markedsandeler.

Denne artikkelen er over ni år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Mediebarometeret for august viser at reklamemarkedet utvikler seg stabilt fra juli til august. Det skriver Mediebyråforeningen i en pressemelding.

Tallene tallene viser likevel at den totale medieomsetningen i juli var større i år enn. I forrige måned var det motsatt, altså en negativ utvikling. Men dette forklarer leder Tonje Gjerstad i Mediebyråforeningen med hvordan ukene faller i månedene.

– Det blir litt teknisk, men det skyldes periodiseringer. Det betyr ikke at reklamemarkedet stagnerer eller går ned, hevder Gjerstad. 

TV øker

Dagspressen taper stadig reklamekroner sammenlignet med fjoråret. Differansen er nå på 180 millioner kroner. Hittil i år har kanalen omsatt for 1,05 milliarder kroner og har en andel av den totale medieomsetningen på 20,5 prosent. Det tilsvarende tallet i fjor var 23, 9 prosent.

TV derimot øker fortsatt. I fjor hadde kanalen en andel av totalen på 34,8 prosent. Så langt i år ligger den på 37,6 prosent. Mediekanalen har omstatt for 1,9 milliarder kroner mot 1,79 milliarder kroner i samme periode i fjor.

Den andre kanalen som vokser kraftig fra i fjor er internett. Der er det omsatt for 828 millioner kroner hittil i år mot 719 millioner kroner i fjor. Det gir en økning på 15,2 prosent fra fjoråret. Internett har økt andelen av reklamekaka fra 14 prosent i fjor til 16,2 prosent så langt i år.

Radio stabil

Ukepresse og magasiner fortsetter fallet. I fjor ble det omsatt for 233 millioner kroner i årets åtte første måneder.  Det tilsvarende tallet i år er 210 millioner kroner, som er en nedgang på 9,7 prosent. 

En kanal som ikke faller like mye, men likevel har negativ utvikling er radio. Der er det omsatt for 228 millioner kroner i år sammenlignet med 233 millioner kroner i fjor. Det er en nedgang på 2,1 prosent. Radioen har nå en andel av reklamekaka på 4,5 prosent, noe som er uendret fra samme tid i fjor. 

Alle tallene er utarbeidet av Mediebyråforeningen, og viser netto fakturert medieomsetning etter rabatter, men før byråprovisjon.

Powered by Labrador CMS