2013 - et sterkt annonseår
Dagspressen med svak oppgang i desember.
Oppdatert med tall for fag- og ukepresse.
Mediebarometeret for 2013 viser en samlet omsetning for året på nesten 9 milliarder kroner. Det er en vekst på 6,5 prosent fra 2012.
– Markedsandelene ligger stabilt. Det er gledelig at dagspressen avslutter året uten ytterligere tilbakegang. Dagspresse avslutter året med en markedsandelen på 16,6 prosent, opp litt fra forrige måned som lå på 16,3 prosent, sier Tonje Gjerstad, daglig leder i Mediebyråforeningen.
Året sett under ett ble det likevel nedgang på 3,2 prosent for dagspressen. Dette fallet er nesten tilsvarende økningen for digitale annonsekroner.
Internett tar mer
Digitale flater har hatt en sterk vekst gjennom hele året. Kategorien Internett endte til slutt på 20,6 prosent i markedsandel. Det er en oppgang på 3,7 prosent fra året før.
– I 2013 innførte vi deling av kategorien Internett i fire. Display står for 70 prosent, søk 15 prosent, mobil 11 prosent og web-tv for 5 prosent. Vi tippet at mobil ville passere 200 millioner før året var omme, og omsetningen gjennom oss ble snaue 203 millioner, sier Gjerstad.
TV fortsatt størst
Det er da også kategorien mobil Mediebyråforeningen har mest tro på som vekstkanal i 2014, selv om det fortsatt er tv som er den dominerende reklamekanalen. Omsetningen for tv økte i 2013 med nesten 200 millioner kroner.
Når det gjelder det gjelder radio er tallene stabile. Men web-tv har med sine 1 prosent av markedet passert og 91312 i omsetning nå passert fagpressen som reklamekanal. Fagpressen er nå den minste kanalen med kun 54238 omsatte annonsekroner.
Ukepressen endte med 245 998 kroner i annonseomsetning. Det er en nedgang på 14 prosent fra fjoråret.