Reklamemarkedet falt 0,5 prosent fra 2011 til i fjor. Foto: Birgit Dannenberg
Reklamemarkedet krympet
Omsetningen endte under 8 milliarder kroner til tross for sterk avslutning på året.
Ifølge Mediebyråforeningen endte reklameomsetningen i fjor på 7,98 milliarder kroner. Det er 0,5 prosent svakere enn 2011 da omsetningen endte på drøyt 8 milliarder kroner.
– Veldig bra
Summen består av netto ufakturert medieomsetning etter rabatter, men før byråprovisjon. Det er mediebyråer som Carat, Mediacom og Vizeum som innrapporterer tallene.
Ifølge leder Tonje Gjerstad i Mediebyråforeningen viser tallene en sterkere avslutning på fjoråret enn 2011.
– Vi har hentet inn litt i forhold til forrige måned. Det er veldig bra, sier Gjerstad i pressemeldingen.
Dagsavisene er taperen
Året sett under ett ble dagspressen den store taperen i kampen om reklamepengene. Avisene fikk kappet denne omsetningen med 14 prosent og endte på 1,6 milliarder kroner.
Dagsavisene taper også en andel på 3,2 prosentpoeng av den totale reklamekaka. I fjor hentet de inn 20,4 prosent av reklamekronene.
En annen taper i reklamemarkedet er fagpressen. Kanalen gikk tilbake ti prosent fra 64 millioner kroner i 2011 til en omsetning på 57 millioner kroner i fjor. Det er verdt å merke seg at fagpressen har en lavere andel av sin annonseomsetning fra byråene enn de fleste mediegrupper.
Hakk i hæl følger ukepressen, som mistet ni prosent omsetning i samme periode. Bladene endte i fjor på en omsetning på 337 millioner kroner.
I den andre enden av skalaen er internett som den store vinneren med 15 prosent økning. Omsetningen i fjor endte på 1,3 milliarder kroner. Det er opp fra 1,1 milliarder kroner i 2011.
Internett økte også andelen av alle reklamepenger fra 14,1 prosent i 2011 til 16,3 prosentpoeng i fjor.
TV over tre milliarder
Men TV er fortsatt den ubestridt største reklamekanalen. Også den opplevde en økning i fjor, og krøp over en total omsetning på 3 milliarder kroner. Fra 2011 opplevde kanalen en økning på 5 prosent.
Det er også verdt å merke seg at TV øker andelen av den totale reklamekaka. Denne endte i fjor på 37,8 prosent mot 35,8 prosent året før.
Lillebror i kringkastingsverdenen, radio, er stabil med en liten økning. Kanalen økte omsetningen med 0,5 prosent fra 335 millioner kroner i 2011 til 336 millioner kroner i fjor.