Jon Espen Ingvaldsen og resten av gjengen i Contextual vant pris på 100.000 kroner. Foto: Privat.

Trondheimsfirma vil koble finansnyheter med aksjesalg

Firmaet Contextual er vinnere av MBLs pitchekonkurranse.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Firmaet lager en dataplattform for å koble finansnyheter med aksjesalg, og vil gjøre det enklere for folk å kjøpe og selge aksjer. Onsdag vant de Mediebedriftenes Landsforenings pitchekonkurranse for de beste ideene innen digitale medier eller medieteknologi. Det var Adresseavisen som først omtalte saken.

Gründer Jon Espen Ingvaldsen forteller Journalisten at bakgrunnen for ideen er at de som investerer i aksjer ofte holder seg oppdaterte på nyhetsbildet. Informasjonstilfanget er stort og Contextual ønsker tilrettelegge for at aksjekjøperen kan holde seg oppdatert på det han eller hun er interessert i. Samtidig mener han plattformen for kjøp av aksjer er fra 90-tallet.

– Om vi klarer å levere nyhetene i plattformen der aksjene kjøpes, kan vi varsle brukeren om nyheter. Vi kan også sende nyhetsbrev om markedet personen er interssert i, sier han. 

Ingvaldsen forteller at de har jobbet med nyhetsdata i mange år. Selskapet har algoritmer som tolker hva artiklene handler om. Det unike med teknologien er at den ikke bare finner nøkkelord, men forstår hva ordene betyr. Har du for eksempel aksjer i Tesla vil du kunne få varsler om nyheter som handler om selskapet, men også nyheter om elektriske biler. 

Les også: MBL søker enda mer innovasjon. Lover prispenger og reiser til dem med gode idéer

God starthjelp

Selskapet består av fem personer, de aller fleste med bakgrunn fra NTNUs institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap.

De vant en premie på 100.000 kroner i innovasjonsstipend, gratis kontorplasser i 3–6 måneder i en norsk mediebedrift, tilgang til mentorer fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og ulike mediebedrifter og opptak i Tapad sitt propeller program i New York. 

– Å vinne 100.000 var jo kjempebra. Vi fikk også opptak i nettverket til det amerikanske selskapet Tapad som den norske teknologigründeren Are Traasdahl står bak. Vi vet ikke helt hvor verdifullt det er, men det er likevel det vi setter mest pris på. Vi har ikke fått summet oss helt, men vi er utrolig glade.

I juryen satt Even Aas-Eng fra Venture Factory, Hildegunn Amanda Soldal fra Dagbladet, Dag Otter Johansen fra Budstikka, Heidrun Reisæter fra NRK, Ann Baekken fra Amedia, Ola E. Stenberg fra VG, Kristian Bruarøy fra TV 2, Rolf Dyrnes Svendsen fra adressa.no og juryleder Tore Andre Godager fra NHST Media Group.

 

 

Powered by Labrador CMS