Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Så var det klart for den årlige, egenfokuserte tallgranskningen i mediebransjen. I grafikkene under ser du de konkrete opplags- og lesertallene som ble offentliggjort av Mediebedriftenes Landsforening klokka 09.00 tirsdag.
Grafikken bør leses i breddeformat på mobil. Velg kategori i boksene øverst. For å veksle mellom største opplag, minste opplag og alfabetisk rekkefølge for avisene: Trykk en eller flere ganger på det lille søyleikonet over og under selve talloversikten. Trykk på fargeknappene for å isolere eierne. Velg fylke for å få opp oversikt over avisene i de respektive fylkene.
Netto opplagstall er en samlekategori for netto løssalg, papir- og digital-opplag.
Ukepressen
Det er til dels store utslag også for papiropplagene til ukebladene og magasinene. Det ser du i den følgende grafikken.
Interessert i medienyheter? Lik Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:
Annonse
Forbruker & Media-undersøkelsen
Forbruker & Media-undersøkelsene fra TNS Gallup med lesertall presenteres to ganger i året. På våren presenteres undersøkelsen sammen med opplagstallene. De to neste grafikkene viser tall fra Forbruker & Media 2016/1 og 2015/1, det vil si fra nyttår til nyttår i 2015 og 2014. Tallene for papirmediene viser grovt sett at antall lesere forsvinner i takt med opplagsnedgangen.
Under følger lesertallene for nett og mobil. Også disse er en del av Forbruker & Media-undersøkelsen 2016/1.
Til slutt en samleoversikt over lesertall i tabellform.