Se og Hør-redaktør Ulf André Andersen må se opplaget falle mest av alle titler målt i antall i fjor. Tidligere utviklingsredaktør Ingeborg Heldal fikk etter at dette bildet ble tatt ny rolle som redaktør for KK. Foto: Aller Media
Se og Hørs tirsdagsutgave tilbake 7,7 prosent – interiørblader er opplagsvinnerne
Se alle opplags- og lesertall for ukepressen her.
Magasinene så totalopplaget falle med 5,3 prosent til 1.695.675 målt i opplag per utgivelse i fjor. Det viser opplagstall som Mediebedriftenes Landsforening (MBL) offentliggjorde onsdag. Det er en nedgang på 95.005 eksemplarer på ett år.
Om vi ser på tallene for totalkonsum var fallet enda større: Her falt opplaget med nøyaktig 9 prosent fra 50,55 millioner eksemplarer i 2016 til 45,98 millioner i fjor.
Tirsdagsutgaven av Aller-eide Se og Hør er tittelen som så flest eksemplarer av opplaget forvinne i antall i fjor med 8.398 eksemplarer for hver av de 52 utgavene. Bladet er fortsatt nest størst etter Hjemmet.
– Det er der vi har ligget de siste årene. Tidligere var det større fall. At det er mindre nå er vi fornøyd med, sier ansvarlig redaktør Ulf André Andresen til Journalisten.
– Vi kjemper for hver leser, og vil gjerne beholde flest mulig.
Han sier at ukebladet bruker mye tid på transformasjonen til det digitale. Ifølge Andersen når Se og Hørs to papirutgaver og nett nå 1,2 millioner kroner ukentlig.
Ellers er det mange Egmont-eide titler som topper listen over magasiner som mister flest eksemplarer i opplag. Foreldre & Barn er tilbake 7.829 eksemplarer per utgivelse til 28.957, Det Nye taper 7.353 eksemplarer og Hjemmet mister i snitt 6.189 eksemplarer per utgivelse.
Mens segmentet kvinne taper opplag, er det tydelig at bolig og interiør er populært. Det er nemlig tre interiørblader som øker opplaget mest målt i antall per utgivelse. Aller-eide Vakre Hjem og Interiør er mest fram med 7.195 eksemplarer per utgivelse til 37.690 eksemplarer. Egmonts Hageliv og Uterom er opp 6.139 eksemplarer til 30.891, og Bonniers Tara Hjem øker med 3.374 til 26.973 eksemplarer per utgivelse.
I en pressemelding fra MBL fremheves det også at flere leser matblader. Det er særlig Aftenposten Mat som bidrar til dette. Segmentet hadde ifølge MBL en lesertallvekst på 17 prosent i fjor.
Se alle tallene her
Lesertallene for følger lenger ned. Husk at du kan sortere kolonnene ved å klikke på feltene i første linje.