Kjøligere reklamemarked i desember

Overraskende svak avslutning på året, sier Mediebyråforeningen.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Reklamemarkedet opplevde en nedgang i omsetningen i desember målt mot samme måned i 2010. Det viser Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen, som måler netto ufakturert medieomsetning etter rabatter, men før byråprovisjon. 

– Overraskende svakt

Reklamemarkedet vokste dermed med 3,7 prosent i fjor sammenlignet med året før.

– Det ble en noe overraskende svak avslutning på året, med en nedgang i omsetningen isolert sett for desember. Dette trekker gjennomsnittsveksten for året ned til +3,7%, som vel er noe svakere enn det de fleste hadde spådd ved inngangen til året, sier styreleder Harald Eide-Fredriksen i Mediebyråforeningen i en pressemelding.

Dags- og fagpresse taper

Dagspressen fikk for hele fjoråret barbert bort 11 prosent av sin omsetning, som faller fra 2,1 milliarder kroner i 2010 til 1,9 milliarder i fjor. Kanalens andel av det totale reklamemarkedet reduseres samtidig med 3,9 prosentpoeng til 23,6 prosent i fjor.

Fagpressen og andre medier er de to andre kanalene som taper i reklamemarkedet. Førstnevnte går tilbake 2,9 prosent til en omsetning på 64 millioner kroner i fjor. Sistnevnte går tilbake 3,3 prosent til en omsetning på 135.000 kroner.

TV og internett frem

TV er den store vinneren i reklamemarkedet med en vekst på 11,2 prosent. Mediekanalen oppnådde i fjor en omsetning på nesten 2,9 milliarder kroner mot knapt 2,6 milliarder kroner året før.

Fjernsynets andel av det totale reklamemarkedet vokste med 2,5 prosentpoeng til 35,8 prosent. 

Også internett og ukepresse/magasiner går kraftig frem med en vekst på henholdsvis 10,5 og 10,3 prosent. Internett omsatte i fjor reklame for drøyt 1,1 milliarder kroner mot drøyt én milliard kroner året før. Ukepresse og magasiner vokste fra 337 millioner kroner i 2010 til 371 millioner kroner i fjor.

Internett økte sin andel av den totale kaka med 0,9 prosentpoeng til 14,1 prosent. Ukepressen og magasinene holder seg stabilt med en forsiktig vekst på 0,2 prosentpoeng.  

Radio øker også reklameomsetningen med 2,8 prosent fra 2010 til i fjor. Kanalen endte på en omsetning på 335 millioner kroner i fjor. 

Optimisme for fortsettelsen

Mediebyråforeningen ser ikke pessimistisk på fortsettelsen for reklamemarkedet. 

– Det er lite som tyder på at nedgangen vil fortsette inn i det nye året, og vi forventer en omsetning i januar omtrent på nivå med, eller noe over, 2011, sier Eide-Fredriksen.

Powered by Labrador CMS