kiosk, illustrasjon, aviser20030130Brukt på nett

Avviser annonsekrise i pressen

Men pengene flyttes fra papir til digitalt.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag ble det klart at mediebyråenes reklamekjøp i dagspressen har falt dramatisk i år. Ved utgangen av oktober hadde mediebyråene kjøpt reklameplass i pressen for 1,6 milliarder kroner. Det er ifølge Mediebyråforeningens Mediebarometer en tilbakegang på 9,2 prosent.

Les også: TV er årets reklamevinner

Ikke hele bildet

Men det er bare en liten flik helheten. For tallene i Mediebarometeret er først og fremst merkevareannonsering, dermed er det ganske store andeler av reklameomsetningen som ikke blir medregnet. Mediebedriftenes omsetning utgjør 44 prosent av det nasjonale reklamemarkedet, og 32 prosent av reklamemarkedet til dagspressen. Og da særlig riksavisene som VG, Dagbladet, Dagens Næringsliv, Vårt Land og Finansavisen for å nevne noen.

Ifølge tall fra Institutet för reklam- och mediestatistikk (IRM) har dagspressens reklameomsetning økt med 1,4 prosent så langt i år og er landets desidert største reklamekanal. Av totalmarkedet på nesten 14 milliarder kroner, stikker avisene av med nesten hver tredje krone i reklamemarkedet.

– Er det krise i dagspressen slik det kan se ut som i Mediebarometeret?

– Nei, det er ikke rett. Dette inntrykket styres av de store annonsørene. For året som helhet går dagspressen fram, men isolert i tredje kvartal opplever de en tilbakegang på 1,7 prosent. Dette er som også Schibsted har sagt, en avspeiling av at man nå kjenner en demper i finansmarkedet, sier daglig leder Magnus Anshelm i IRM.

Nettet soper inn

Riksavisene mistet seks prosent av omsetningen i tredje kvartal. Det kommer blant annet som følge av lavere investeringer fra mediebyråene. Når opplaget faller, øker rabattene til annonsørene og dermed faller omsetningen fra byråene.

Den nest største reklamekanalen i Norge er ifølge IRM internett. Så langt i år har omsetningen økt med 11,9 prosent til 24,4 prosent av markedet og nettet trekker inn én av fire reklamekroner. Det er en hel del mer enn “vinneren” til Mediebarometeret, TV. Kanalen står for 16,4 prosent av reklameomsetningen, en økning på 14 prosent fra samme tid i fjor.

I tredje kvartal isolert ble det omsatt reklame 4,194 milliarder kroner i Nore. Det er en vekst på 4,5 prosent sammenlignet med tredje kvartal i fjor. Veksten for året som helhet er på drøye fem prosent.

IRMs tall omfatter nært hele det norske reklamemarkedet og har regnet med rabatter.

Powered by Labrador CMS