Dagspressen er 63 millioner reklamekroner bak fjoråret
Den totale annonseomsetningen fortsetter å vokse i andre kvartal.
Det viser den månedlige reklametallstatistikken Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen. Tallene viser at deres samlede annonseomsetning i løpet av årets fire første måneder har økt med 5,7 prosent mot samme periode i fjor. Total annonseomsetning er opp fra 2,99 milliarder til 3,16 milliarder kroner.
Samlekategorien Internett er opp 11,7 prosent fra 0,94 til 1,05 milliarder kroner. Delkategoriene bannerannonser og mobil fortsetter fallet med henholdsvis 9 og 23,3 prosent til 276 og 71 millioner kroner.
Programmatisk, sosiale medier, søk og video vokser alle med henholdsvis 15, 50, 29 og 35,5 prosent. Så langt i år har programmatisk omsatt for 244,4 millioner kroner, sosiale medier for 183, søk for 173 og video for 103,3 millioner kroner.
TV opplever også vekst, opp 9,3 prosent fra 1,15 milliarder i fjor til 1,25 milliarder kroner i år. TV er fortsatt største mediegruppe blant kanalene med en andel på 39,7 prosent. Internett har til sammenligning en andel på 33,2 prosent.
Dagspressen har sett 62,8 millioner kroner fordufte siden i fjor, noe som tilsvarer 23 prosent nedgang. Papirmediet har så langt i år omsatt reklame for 209,7 millioner kroner.
Ukepressen opplever også en dramatisk nedgang på 25,5 prosent fra 43 til 32,1 millioner kroner.
Fagpressen derimot opplever en oppblomstring med en svak vekst på 0,8 prosent fra 10,6 til 10,7 millioner kroner.
Radio er ned 4,1 prosent 129,2 til 123,9 millioner kroner.