Kjersti Løken Stavrum sier at i tidligere tider kunne redaktørene i langt større grad styre uttrykket på reklamen. Nå er ikke det like lett.

Mange leser innholds=markedsføring, men ikke alle ser forskjellen på den og journalistikken

Sju av ti leser innholdet i annonsene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

I rapporten fra undersøkelsen «Bruksmangfold - en analyse av nordmenns nyhetskonsum» kommer det fram at hver femte spurte ikke ser forskjellen mellom reklame som fremstår som journalistikk og faktisk journalistikk, skriver Klassekampen.

Rapporten er utarbeidet til Mediemangfoldsutvalget.

Medieforsker Jens Barland ved NTNU sier til avisen at det er en utfordring for mediene når leserne ikke vet forskjell på reklame og redaksjonelt innhold. Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum i Norsk Presseforbund karakteriserer den skjulte reklame for sleip.

– Vi vet ikke om vi blir utsatt for den eller ei, sier hun til Klassekampen.

Hanne Hestvik er en av forskerne bak rapporten. Hun sier det overrasker henne at så mange leser innholdsmarkedsføringen. Særlig nyhetsjunkies.

– Det er et faresignal at de som er mindre oppdaterte og mindre villige til å betale for innhold, er mindre klar over om de leser reklame eller ei.

Les mer om innholdsmarkedsføring her.

Powered by Labrador CMS