Annonsører avventende til medienes nysatsinger

Podkast og innholdsmarkedsføring har fortsatt mer å gå på når det gjelder å bringe penger inn til norske redaksjoner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

En av høstens store podkastvinnere, VGs krimpodkast «Uløst», har fortsatt ingen annonsør. Til Dagens Næringsliv (DN) sier mediebyrådirektør Catharine Mitlid i Starcom at manglende annosører på podkaster skyldes treghet i markedet:

– Når vi nå ser at podkast begynner å treffe bredt, er dette noe vi rådgivere absolutt skal vurdere. Men vi må gjøre det på lytternes premisser, sier Mitlid til næringslivsavisen.

Les også: VG lanserer norsk «Serial»

Interessert i medienyheter? Lik Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:

 

Big data er «gullet»

DN oppsummerer medienes nysatsinger i 2015 med at det er «lite penger i nye tiltak». Buzz-satsinger er nedlagt og podkast og innholdsmarkedsføring er annonsører avventende til.

– Mange har brukt mye penger på innholdsmarkedsføring uten egentlig å ha en strategi. Vi må huske å spørre oss hva som er relevant for vår merkevare, og ikke minst hvor relevant innholdet er for målgruppen, sier Mitlid til DN.

Lyspunktet som trekkes fram er de stadig voksende datamengdene om publikummet som mediehusene sitter på. Førsteamanuensis Jens Barland i medieledelse og innovasjon ved NTNU Gjøvik omtaler datamengdene som «gullet» som kan gjøre at norske mediehus kan tappe tilbake annonsemilliarder fra amerikanske nettgiganter.

Powered by Labrador CMS