NRKs tv-kanalene mistet markedsandeler i 2018.

TVNorge og TV 2 med størst vekst i 2018

NRK gikk mest ned.

Publisert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

TV 2 Nyhetskanalen og TVNorge hadde størst vekst i 2018, mens NRK mistet den største andelen av tv-markedet i 2018. Det viser tall fra Kantar Medias målinger.

NRKs tv-kanaler hadde en samlet andel på 37,9 prosent av markedet. Det er en nedgang på 2,4 prosentpoeng fra 2017. Statskanalen er dermed det eneste av de fire store tv-husene som mistet andeler i 2018, ifølge Kampanje.

Den største veksten hadde TVNorge, med en andel på 7,9 prosent i 2018, som er opp 1,3 prosentpoeng fra året før. Discovery Networks Norge, som eier TV Norge, økte i 2018 totalt sett sin andel av tv-markedet fra 17,4 til 18,1 prosent.

TV 2 Nyhetskanalen økte sin andel fra 2,9 i 2017 til 3,7 prosent i fjor. Også hovedkanalen TV 2 økte. De sto i 2018 for 19,1 prosent av markedet, som er opp 0,2 prosentpoeng. Deres reklamekanaler er uforandret fra 2017, med en samlet markedsandel på 27,4 prosent.

Nordic Entertainment Group, tidligere MTG, hadde en vekst på 0,2 prosentpoeng til en andel på 7,8 prosent i 2018. TV 3 hadde en andel på 3,9 prosent, det samme som i 2017.

Powered by Labrador CMS