Morten Hegseth og Vegard Harm leder VGTVs Harm & Hegseth. Her fra en Senkveld-sending i 2021.
Foto: Helene Kjærgaard/TV 2 via NTB
Medietilsynet gir VGTV advarsel for produktplassering i «Harm & Hegseth»
Mener logoer kan virke påtrengende og forstyrrende.
Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
VGTV får advarsel av Medietilsynet for å ha gitt logoer på studiointeriør en unødig fremtredende rolle, og for at produktplasseringen ikke var tydelig nok merket i programmet «Harm & Hegseth», melder tilsynet i en pressemelding.
– Medietilsynet mener produktplasseringen i form av logoer på ballonger og kuber på bordet i VGTVs program «Harm & Hegseth» fikk for stort fokus og kunne virke påtrengende og forstyrrende for tv-seerne, sier Hanne Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet, i meldingen.
Det er i utgangspunktet tillatt med produktplassering i et program som «Harm & Hegseth», men samtidig skal ikke produktet få en for framstående rolle, og seerne skal ikke utsettes for et unødig kommersielt press, opplyser tilsynet.
Medietilsynet vurderer at produktet ikke var godt nok bygget inn i handlingen i programmet.
– Dette var en annen konklusjon enn det vi håpet på. Vi skal diskutere grundig hva dette betyr og om vi eventuelt skal påklage det, kommenterer VGTV-redaktør Rolf Sønstelie på sms til Journalisten.