Velger nettsamfunn fremfor nyheter

Bare 30 prosent av ungdom mellom ni og 16 år leser nyheter på nett, ifølge ny rapport fra Medietilsynet.

Publisert   Sist oppdatert

I rapporten «Barn og digitale medier 2010», offentliggjort av Medietilsynet onsdag, kommer det fram at færre unge bruker internett til nyhetslesing. Undersøkelsen tar for seg de digitale medievanene hos barn fra ni til 16 år.

Mens 40 prosent oppga at de hadde brukt nettet til å besøke nyhetssider i 2008, svarte totalt 30 prosent det samme i 2010. Blant 13- til 16- åringene svarte 63 prosent at de hadde besøkt nyhetssider i 2008. To år senere svarer bare 38 prosent det samme. Barn opp til tolv år har hatt en økning i nyhetslesing fra 13 til 24 prosent.

Nettsamfunn

Spørsmålet er i år endret fra «Hva bruker du internett til?», til «I løpet av den siste måneden, hva brukte du internett til?» Seniorrådgiver Stian Lindbøl i Medietilsynet tror ikke det er hovedårsaken til endringen.

– Vi må ta et forbehold om at det kan ha noe betydning, men jeg tror at nedgangen er reell. Det er ikke rart at vi ser en nedgang i nyhetsbruken når vi ser på den økte bruken av sosiale nettsider som Facebook, Twitter og Nettby.

80 prosent av dem mellom 13 og 16 år oppgir at de har besøkt nettsamfunn den siste uka. For øvrig er You Tube det mest populære nettstedet, 86 prosent svarer at de har vært der i løpet av uka.

Ifølge Lindbøl kan en annen årsak være mindre bruk av internett på skolen, hvor det er sannsynlig at en del av nyhetsbruken har foregått.

Færre blogger

Det har også vært en nedgang i antall unge bloggere. Statistikken viser at andelen 13- til 16-åringer som oppgir at de blogger, har sunket fra 29 til 17 prosent. Blant de yngste finner vi nå 9 prosent bloggende barn, i 2008 var det 12 prosent. Langt flere jenter enn gutter blogger, 21 mot 5 prosent.

Lindbøl presiserer at han ikke kan si sikkert hvorfor dette har skjedd, men vil bidra med en «kvalifisert gjetning»:

– Bloggehysteriet vi så i 2007 og 2008 er på vei bort. Man hørte da om bloggere som tjente masse penger ved å få annonsører på bloggen sin, og mange ville prøve å klare det samme. Så kom det fram at bloggerne de hadde hørt om ikke hadde så imponerende inntekter likevel.

Lindbøl viser til fjorårets nyhet om Sveriges mest kjente blogger Blondinbella, som ikke tjente de millionene hun hadde skrytt på seg. Han mener også at det ikke er like mange som besøker blogger lenger, men at de forflytter seg til sosiale nettsamfunn.

– Der kan de både chatte og skrive på vennenes «vegger», og dette har erstattet behovet for å følge andre som bruker blogg til å eksponere seg selv.

Bevisste unge

Et nytt spørsmål i årets undersøkelse er hva slags type informasjon man synes det er ok å legge ut. De yngste er svært restriktive, antakeligvis fordi de har hørt at man skal være forsiktige, tror Lindbøl. De eldre gjør det i større grad, men de har et veldig bevisst forhold til hva som kan legges ut og ikke.

– De unge er svært bevisste på personvern.

Lindbøl viser til SINTEFs rapport om personvern som viser at de som er mest utleverende er voksne over 40 år.

– Barn er tidlig ute på nettet og lærer seg normene som gjelder der. Mange voksne skiller ikke på samme måte mellom det som kan legges ut og ikke, og forstår seg ofte ikke på funksjonene som gjør at man kan sperre av visse typer informasjon.