Medietilsynet støtter forslag om politisk TV-reklame. Her reklame for SV på en buss i Oslo.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Medietilsynet støtter forslag om å åpne for politisk reklame på TV
Medietilsynet støtter Ytringsfrihetskommisjonens forslag om å droppe forbudet mot politisk reklame på TV.
Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Forbudet mot politisk reklame på TV var i sin tid ment å sikre likeverdige vilkår for politiske meningsytringer, uavhengig av den enkelte aktørs økonomiske ressurser, skriver medietilsynet i en pressemelding.
Ytringsfrihetskommisjonen la i fjor høst fram en utredning, i den anbefalte de blant annet å droppe forbudet mot politisk reklame på TV-skjermene.
Begrunnelsen er at de mener det ikke lenger er grunnlag for å si at TV er mer slagkraftig enn nettbaserte medier som Snapchat, Tiktok og Facebook. Dette er Medietilsynet enig i.
– Nordmenn bruker mindre tid på TV, og mer tid på digitale medier, der formidlingskraften er minst like sterk. Derfor er argumentene for et fortsatt reklameforbud på TV betydelig svekket, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Nylige artikler
Både redaktør og kommunikasjonssjef: – Vi har fortsatt redaksjonell frihet
Journalist tiltalt i alvorlig overgrepssak: – Sjokk og sinne
Julebord i London og bonuser til alle ansatte
Lucia-sjokk i flere redaksjoner
17 kjappe
Mest leste artikler
Tusenvis av skjermdumper: – Aldri fått et eneste krav
TV 2 innrømmer regelbrudd: Risikerer krav på flere hundre tusen kroner
NTB forstår ikke hvordan internett fungerer
Klassekampen-spaltisten fekk pengekrav etter å ha delt eiga sak
NTB-advokaten og redaktøren har selv delt skjermdumper