Amerikanske lokalavisjobber vokser ikke lenger på trær. Det skaper rom for lokale digitale initiativ.
Amerikanske lokalavisjobber vokser ikke lenger på trær. Det skaper rom for lokale digitale initiativ.

Nytt liv for lokale nyheter

I USA vokser det frem en underskog av lokale nyhetssider. Forretningsmodellene er tilpasset størrelsen. 

Publisert Sist oppdatert

I USA vokser det nå frem en rekke ulike modeller for digital lokaljournalistikk i kjølvannet av at tradisjonelle mediehus kutter og legger ned. Administrerende direktør Matt DeRienzo i LION Publishers skriver på Bloggen Medium om dette nye journalistiske økosystemet.

Lokale penger

Det er imidlertid ikke én sammenhengende suksesshistorie DeRienzo forteller. Han forklarer hvorfor dette ikke er et marked for fond eller investorer som forventer å hente ut store overskudd. Heller ikke store konsern ser han noen fremtid for i dette markedet. Det tror han faktisk journalistikken kan tjene på.

Lokalsamfunn er som han påpeker, forskjellige. Derfor er også løsningene for god og økonomisk bærekraftig lokaljournalistikk forskjellig. Det er både idealistiske og kommersielle aktører som nå kommer på banen, innenfor både rene nisjefelt og generelle digitale nyhetssider med lokal forankring.

Et fåtall av disse sidene dekker alt lokalmediene tidligere gjorde. Men de dekker opp felt som mediene enten ikke lenger har ressurser til eller av andre årsaker ikke går inn, som for eksempel minoriteter eller subkulturer. Det er også mer sannsynlig at de drives av kvinner enn hva aviser har vært kjent for.

Fri fra sosiale medier

Disse nye mediene er ifølge DeRienzo  ikke særlig opptatt av tilstedeværelse på sosiale medier. De er hverken rammet eller har nevneverdig å vinne, rett og slett fordi de opererer i ulike univers. En påstand som til forveksling likner det Utviklingsdirektør Pål Nedregotten i Amedia tidligere har uttalt til Journalisten om hva lokalmedier har – eller ifølge Nedregotten ikke har – å hente fra Facebook.

DeRienzo kaller det rett og slett frigjørende for disse sidene når de ikke har mulighet til å tjene stort på de tradisjonelle forretningsmodellene. Det skaper rom for at de i stedet kan konsentrere seg om brukeropplevelse og den arrangementer eller innholdsmarkedsføring som passer for akkurat deres lokalsamfunn.

Veldedighet, kronerulling og planlegging

Nøkkelordene videre er veldedighet, privatfinansiert støtte og digital kronerulling for uavhengige nyhetsnettsider. Dette er det større tradisjoner for i USA enn i Norge, men Fritt Ords tildelinger til journalistikk kan likne.  

Selv om det er mange muligheter for små oppstartbedrifter, er det også noen skjær i sjøen. DeRienzo nevner særlig det å gape over for mye, forvente rask gevinst eller rett og slett bare starte opp uten businessplan. Det er ikke sikkert det vil bli noen vinner.

Det er heller ikke sikkert at noen av disse nye lokalmediene vil leve like lenge som sine forgjengere i den tradisjonelle pressen. Sistnevnte er kanskje en bekymring for framtida, og så kan lokaljournalistikkentusiaster heller la seg inspirere av for eksempel disse amerikanske nyvinningene:

LION Publishers organiserer i dag 110 medlemmer i 30 stater og er i vekst. Nettverket ble startet for så sent som 3 år siden av journalist-entrepenører med tro på lokale uavhengige medier.