Metro-sjef Per Mikael Jensen er ikke imponert over journalisters evne til å lese tall. Foto: Metro international.
Mediesjef: – Kan ikke stole på mediene
Medier og tall blir lett tull, mener toppsjefen i Metro International.
Mediene ser seg blinde på røde tall. Lavere inntektsfall i andre kvartal er gode nyheter – også for resten av bransjen, hevder Metro International sjef Per Mikael Jensen.
Ikke i dybden
Mandag publiserte gratisaviskjempen som et av de første store medieselskapene sitt andre kvartalsresultat. Resultatene var noe bedre enn analytikerne ventet, men mediene var lite imponert.
Da Jensen tok kontakt med Journalisten etter presentasjonen poengteres det at tallene er røde, og at mediedekningen så langt har vært negativ.
– Jeg tror ikke jeg ville stolt på hva media sier. Jeg mener, jeg ville stolt på deg, men jeg ville ikke stolt på hva mange andre medier skriver. Svenske TT (Tidningarnas Telegrambyrå) sendte ut feil rapport mandag morgen, og det tok evigheter å rette opp, sier Jensen, og oppfordrer til å se nærmere på tallene.
– Hvordan kan du si du er fornøyd med tallene når de blir fremstilt som så negative i mediene?
– Jeg tror det kommer av at mediene ikke ser skikkelig på tallene, de går ikke i dybden, svarer han.
Fornøyd sjef
Metro har kuttet kostnadene med 11 prosent og inntektsfallet i andre kvartal var på 12 prosent, mot 16 prosent i første kvartal. Det er Jensen veldig fornøyd med. Han
– Du kan ikke bekjempe verdensøkonomien, med utgangspunkt i det er jeg fornøyd, sier Jensen, og hevder mange andre medieselskaper ville vært fornøyd med ”bare” 12 prosent inntektsnedgang.
Jensen klarer ikke lav være å sparke mot Baugur-finansierte Dagsbrun, som har gitt Metro tøff konkurranse om annonsekronene i gratisavismarkedet både i Danmark, med Nyhedsavisen, og i USA med Boston NOW.
– Husker du disse gale islendingene? Det var en tid da de på død og liv skulle ha en avis eller et fotballag. Vi betaler i det minste de vi skylder penger. Vi stengte hele operasjonen vår i Spania på en moden måte og betalte alt utestående, sier Jensen med adresse til Nyhedsavisen som ennå ikke har gjort opp sitt konkursbo i Danmark.
Viser vei
Jensen hevder det reduserte inntektsfallet fra første til andre kvartal lover godt, også for resten av bransjen.
– Vi føler vanligvis trendene i markedet før resten av bransjen, sier Jensen, og viser til hvordan gratisaviskjempen, som utgir aviser i 18 forskjellige land har og har over 17 millioner daglige lesere, ikke får noen form for statsstøtte – med unntak av distribusjonsstøtte i Danmark.
Metro-sjefen sier han tror vi svømmer veldig nær bunnen i markedet.
På bunn?
Schibsted er både hovedkonkurrent og samarbeidsparter for Metro, i henholdsvis Frankrike og Sverige. Konserndirektør for Schibsteds internasjonale virksomhet Sverre Munck bekrefter at markedssituasjonen ser ut til å bevege seg i riktig retning.
– Nå er ikke det en veldig stor overraskelse at andre kvartal er bedre enn første, det er som regel det. Men i fjor så situasjonen annerledes ut og vi ser nå tegn til at situasjonen stabiliserer og er litt mer tilbake til det normale, sier Munch.
Men i det norske markedet kjøper ikke salgsleder Knut Fredrik Ramstad i Media Norge Jensens argumenter uten videre. Han er avventende til hvorvidt markedet utvikler seg i riktig retning.
– Det var en bedring i juni, det er alltid positivt. Men mai var en veldig dårlig måned, så det er altfor tidlig å si om det er en varig endring. Vi så en veldig god bedring i eiendomsmarkedet, men stillingsmarkedet har ikke blitt noe bedre. Når det er sagt har forbrukene, i alle fall de som er i jobb, større kjøpekraft enn på lenge med dagens rentenivå.