– Dette er bare helt, helt utrolig, dette hadde jeg aldri trodd! Jeg følte jo det gikk bra, men med så mange andre gode artister vet man jo aldri sikkert. Tusen takk til alle dere som har støttet meg, jeg er bare såååå kjempeglad!
Kunne en overlykkelig vinner med gledestårer i øynene ha uttalt til Journalisten, hvis ikke Maria Haukaas’ management og plateselskap EMI heller ville uttale seg på hennes vegne.
Truet av riddere
Det forringer uansett ikke prestasjonen som brakte Haukaas Storeng helt til topps i Medienes Grand Prix i skarp konkurranse med de sorte metalridderne i Keep of Kalessin og de halvgamle gutta i boybandet A1. Mens en av de store forhåndsfavorittene, som pleide å sitte på kulturministerens skuldre, ikke nådde helt opp denne gang.
En Retriever-gjennomgang av medieinteressen i perioden rundt de tre ordinære delfinalene, viser nemlig at Senja-jenta er den av de seks finalistene som fikk flest oppslag.
Folkeblad følger Maria
Kanskje noe overraskende er Adressa den papiravisa som har omtalt Haukaas Storeng flest ganger, med tolv oppslag. Det er likevel en mindre enn Dagbladets Kjendis.no, som med sine 13 oppslag topper nettlista.
Troms Folkeblad ga den populære MGP-artisten seks omtaler på nett. Det er to flere enn litt mer ressursterke Aftenposten.
– En liten lokalavis som oss har ikke mulighet til å følge en stjerne fra dag til dag, så vi har ingen spesiell beredskap rettet direkte mot Maria. Men vi følger henne likevel tett, og når noen andre skriver noe om henne, så snapper vi det opp og lager våre egne klippsaker. Maria er jo født og delvis oppvokst på Finnsnes, så det er mange her som kjenner henne og vil lese om henne, forteller sjefredaktør Steinulf Henriksen entusiastisk.
MGP-toget til Oslo-finalen går likevel uten egne medarbeidere fra Folkebladet. Men Henriksen lover uansett bred dekning.
– Vi har frilansere i Oslo og et samarbeid med VG. Så dette skal bli bra!
Annen Maria for Fevennen
Det er selvsagt ikke bare Troms Folkeblad som heier på sine lokale helter. Ingen omtalte metallgruppa Keep of Kalessin flere ganger enn Adresseavisen og Trønder-Avisa, som endte med 18 saker hver på papir og nett. Tilsvarende sto Vennesla-jenta Maria Arredondo aller sterkest i Fædrelandsvennen, med totalt tolv oppslag.
Også i Dagbladet er Arredondo populær. Kulturavisen brakte seks Arredondo-saker, nest mest etter Fevennen, og nettavdelingens Kjendis.no bidro med hele tolv saker. Klart mer enn noen andre.
På nett
Dekningen av Melodi Grand Prix har flyttet seg fra papir. For hver avisartikkel om MGP finner du nærmere tre saker på nettet, med Seher.no, Dagbladets Kjendis.no og VG Nett som de ivrigste.
Kjendis.no topper nettomtalen for fire av de seks finaleklare, men når det gjelder Alexander Stenerud må de gi tapt for Seher.no, hvor Alexanders storebror David er redaktør.
– Det med lillebror var veldig snodig. Jeg trodde vi hadde underdekket ham, kommenterer redaktøren. Som på grunn av slektskapet har delegert alt arbeid med MGP-dekningen til andre medarbeidere.
Og rett skal være rett, filtrerer man søket slik at det blir begrenset til saker hvor Alexander Stenerud er hovedsubjekt, har andre medier dekket Stenerud mer enn Seher.no. I tillegg har Seher gitt de andre finaleartistene flere egne oppslag enn Alexander er blitt til del.
Seher og Fosna-Folket
Selv om Kjendis.no ypper seg med vinnerartistene, så taper de klart i det større MGP-bildet. Her troner Seher.no på topp, knapt foran VG Nett, med henholdsvis 55 og 52 Melodi Grand Prix-saker den siste måneden.
– Jeg ble litt overrasket da du antydet at Kjendis.no lå foran oss, for jeg trodde vi hadde en solid dekning. Det betyr jo mye for oss, fastslår Stenerud, som stiller med fire-fem journalister, fotografer og videofotografer i Oslo Spektrum.
Så mannsterkt stiller ikke Fosna-Folket, til tross for at den lille lokalavisen faktisk er den papiravisen som har omtalt Melodi Grand Prix aller flest ganger (46!) den siste måneden.
– Vi har et stramt reisebudsjett, så egentlig hadde vi ikke tenkt oss ned til Oslo. Men nå som vi er blitt MGP-konger, blir vi kanskje nødt til å dra likevel, smiler vinnerredaktør Skjalg Ledang. Forklaringen på topplassen staver han ø-r-l-a-n-d.
– Den første delfinalen ble jo arrangert her hvor hovedredaksjonen holder hus. Og når en så stor happening skjer i et lite lokalsamfunn med bare 5000 innbyggere, skaper det et voldsomt engasjement. Skulle bare mangle at vi ikke prøvde å utnytte noe så spesielt så godt vi har kunnet!