Forlaget tror ikke skandalejournalist har jukset med Ødegaard-bok

– Vanskelig å sjekke, sier forlagssjef.

Publisert Sist oppdatert

Fredag opplyste den danske tabloidavisa BT at de tilbakekaller 287 artikler skrevet av sportsjournalisten Michael Qureshi. Det er funnet etiske problemer med hans bruk av 155 av 283 navngitte utenlandske kilder.

Blant disse er intervjuer med fotballstjernen Cristiano Ronaldo - som også er intervjuet i journalistens bok om Martin Ødegaard. Boka ble gitt ut sommeren 2015.

– Jeg har konfrontert Qureshi angående intervjuet med Ronaldo. Han sier han gjorde dette med en annen journalist og at alt i boka er reelt. Det må vi tro på. Vi kan ikke bare ringe Ronaldo å spørre heller, sier Kjetil Kristoffersen, forlagssjef i Publicom.

Han omtaler boka som positiv og ukomplisert og forteller at det ikke er noen grunn til å faktasjekke flere opplysninger. 

– Jeg tar ikke lett på saken, men boka er helt ufarlig. Det er bare positive ting om Ødegaard. Det hadde vært verre om den var kritisk. Vi sjekker alvorlige og kritiske bøker nøyere. 

Les: Danske BT beklager og tilbakekaller 287 artikler etter juks

Navnejuks

I boka siterer Qureshi en italiensk journalist med navnet Francesco Pierini. I desember forklarte han at det var et pseudonym - og beklaget.

– Han har sagt at han har brukt ett navn feil - og det ikke bra det heller - men det har ingen konsekvenser for boka, sier Kristoffersen. 

Forlagssjefen forklarer at det er umulig å kontrollere i detalj hva alle de jobber med gjør. Men at forlaget er kritiske til det som publiseres - og at det i denne saken ikke er begått noen feil. 

– Det er et tillitsforhold mellom forfatter og utgiver, du må stole på mennesker. Vi har god samvittighet i Publicom fordi vi har gjort det vi skal. Vil folk lure oss, klarer de det. Når du går inn i et samarbeid går du ikke inn for å bli lurt, sier han. 

– Uflaks

Forlaget Publicom har også vært omtalt den siste tiden på grunn av Geir Selvik Malthe-Sørensen-saken. VG har tidligere avslørt at forfatteren og journalisten har fabrikkert opplysninger i Treholt-saken. Gjennom Publicom Forlag ga han i 2010 ut boka «Forfalskningen» som omhandler politiets påståtte bevisjuks i Treholt-saken.

Er du redd disse hendelsene vil svekke folks tillit til Publicom?

– Nei, jeg er ikke redd for det. Det er veldig uflaks med begge bøkene. Boka til Malthe-Sørensen står stødig. Saken om ham har ingenting med boka å gjøre, men vi blir dratt inn i det også. Uflaks. Dette kunne skjedd med hvilket som helst forlag. Vi er ansvarlig for det vi gir ut, og ingen av bøkene har påvist feil. 

Han presiserer at selv om folk som jobber for Publicom har gjort feil, betyr ikke det at feilene er gjort hos forlaget. 

Powered by Labrador CMS