Klassekampen gjør en vri i anledning satsingen på en egen økonomiseksjon.

Klassekampen på rosa papir

Avisa vil satse mer på økonomi og arbeidsliv og skifter i dag farge fra rød til rosa. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Nyhetssjef Mímir Kristjánsson. 
Foto: Klassekampen

– Vår ambisjon er å styrke dekningen av økonomi og arbeidsliv i en tid hvor norsk økonomi sliter. Det er altfor få hovedstadsaviser som dekker produksjonslivet og vilkårene for bedriftene der ute, sier nyhetssjef i Klassekampen Mímir Kristjánsson.

I forbindelse med at Klassekampen lanserer sin nye økonomiseksjon kommer den ellers røde avisa i dag ut på rosa papir.

 – Det er selvsagt et stunt for å få oppmerksomhet rundt vår nye økonomisatsing. Vi ønsker å gjøre avisa enda mer relevant for det produktive Norge, fagfolk og de som har fingeren på pulsen der hvor verdiene skapes, sier Kristjánsson, som beroliger eventuelle bekymrede lesere med at rosafargen er et forbigående fenomen og at avisa ikke har skiftet politisk forankring.

Fokus på industri

– Første uke setter vi søkelys på «Industri 4.0» og den fjerde industrielle revolusjon med robotenes inntog i norsk industri. Vi spør blant annet om ny teknologi kan gi Norge et nytt industrieventyr og hva som skjer med rettighetene i arbeidslivet når robotene kommer, sier Kristjánsson.
 
På spørsmål om Klassekampen nå vil gå Dagens Næringsliv i næringen har nyhetssjefen følgende kommentar:
 
– Klassekampen er naturligvis ikke en rein næringsavis. Men det er, som på alle andre felt, Klassekampens ambisjon å gi en så brei, rik og mangfoldig dekning av økonomi og arbeidsliv som overhodet mulig. Vi lærer ikke bare av DN, men også av Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende og flere andre «vestlandsaviser», sier Kristjánsson.

Powered by Labrador CMS