Nettet vokser mest

Mediebyråene øker sine digitale anbefalinger.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Tallene fra Mediebyråenes interesseorganisasjon (MIO) for november er klare, veksten fortsetter og det er TV og nett som trekker markedet fremover.

Målt i prosent er internett kanalen med redaksjonell tilknytning som øker mest ved utgangen av november. Omsetningen fra MIOs medlemmer øker med 14 prosent etter årets 11 måneder og er nå på 911 millioner kroner, mot 799 millioner kroner i fjor.

Størst

Målt i kroner og øre er det TV som har den sterkeste veksten; opp fra 1,939 milliarder i fjor til 2,181 milliarder kroner i år. Kanalen øker dermed 12,5 prosent og er den største mediekanalen MIOs medlemmer investerer i.

Den nest største kanalen er dagspresse som øker med 6,4 prosent til 1,885 milliarder. TVs andel av markedet er nå på 32,3 prosent opp 0,8 prosent fra i fjor. Mens dagspresse går tilbake 0,9 prosent til 27,9 prosent.

Tilbake

Radio øker med 10 prosent og ukepresse/magasiner med 4,3 prosent. Fagpressens stagnasjon har fortsatt fra i sommer og bladene har så langt mistet 3,2 prosent av omsetningen fra MIO, sammenlignet med fjoråret.

– Dette er strålende og en mye sterkere vekst enn noen kunne forutse. Akkumulert vet vi nå at vi kommer til nå en omsetning i mediemarkedet tilsvarende 2007-tallene. Det gir god styringsfart inn i et nytt spennende medieår, sier MIOs styreleder Helge Onsum i en melding.

Powered by Labrador CMS