Foto: IRM.
8,3 milliarder reklamekroner
Det er bare så langt i år.
Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Veksten i reklamemarkedet viser seg i alle målinger. MIO har så langt rapportert om vekst, det samme har INMA/MBLs statistikk. Sist ut er Institut for reklam- og mediestatistikks (IRM) tall.
Og de svenske tallene forteller at det så langt i år er omsatt reklame for 8,3 milliarder kroner i det norske markedet. Det er en økning på 4,3 prosent fra fjoråret.
Økt omsetning
Ifølge meldingen fra IRM er det TV og internett som er de store driverne bak veksten, samtidig som at også dagspressen har økt omsetning.
– At merkevareannonseringen og rubrikkannonseringen på internett øker i andre kvartal med mellom 20 og 32 prosent er et tydelig tegn på at høytrykket i markedet er tilbake etter flere kvartal av lavtrykk. Vi ser også at reklameinntektene i TV vokser med full styrke, sier daglig leder Magnus Anshelm i en melding.
Norden
Tallene fra resten av Norden viser at trenden også er i ferd med å snu i Finland og Danmark, mens veksten allerede er i gang i Sverige hvor reklamemarkedet økte med 10 prosent i andre kvartal.
IRMs statistikk baserer seg på medieselskapenes nettoinntekter fra reklamesalg, inkludert rabatter.