Arne-Inge Christophersen. Foto: Initiative Universal Media

– Det går bedre enn vi ventet

November var isolert sett årets beste reklamemåned.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Novembertallene fra MIO er akkumulert en trist lesning, men isolert mener styreleder Arne-Inge Christophersen det var en langt hyggeligere måned enn de ti foran. Sammenligner man med november i fjor, var reklameomsetningen fra MIOs medlemmer i årets måned bare 1,8 prosent lavere.

Høyere

Det mener Christophersen er veldig bra og viser til at isolert er omsetningen i november 20 prosent høyere enn snittet har vært i år.

– Det er mye, og det er en novembermåned som gir et lite lys i tunnelen. Nett biter veldig bra fra seg og har 19 prosent økning sammenlignet med fjoråret, mens avis har en tilbakegang på 10 prosent. Dette forsterker inntrykket av et skifte mellom kanalene når nettet går så sterkt fram og papiravisen går så kraftig tilbake. Det er helt klart at trykte medier fortsatt mister andeler.

Bedre

Christophersen tror at det ikke går så galt for hele året som tidligere fryktet. Prognosene har ligget på en tilbakegang på mellom 17 og 18 prosent. Nå tipper styrelederen på at den heller vil ligge på mellom 15 og 16 prosent, noe han mener er gledelig.

Han forteller at man fort trodde det kunne forsvinne 1,4 milliarder kroner i omsetningen fra MIOs medlemmer, nå tror Christophersen at det tallet kan justeres ned til 1,2 milliarder.

– Det viser at det går litt bedre enn vi ventet.

Overflod

Neste år håper Christophersen at bransjen skal se fremover, og ikke så mye bakover. Og han er optimistisk, om enn med forbehold.

– Jeg tror ikke det vil være overflod av penger. Det kommer nok til å ta lengre tid til å bygge opp enn det tok å rive ned.

– Kampen harder til. Det ligger ingen åpen lommebok hos annonsørene.

Powered by Labrador CMS