Per Brikt Olsen, administrerende direktør i Fagpressen.
Per Brikt Olsen, administrerende direktør i Fagpressen.

Nytt momsfritak-forslag til høring: Fagpressen jubler

Åpner for momsfritak for digital fagpresse.

Publisert Sist oppdatert

Finansdepartementet har sendt et nytt forslag om utvidelse av momsfritaket for aviser ut på høring, melder departementet selv i en pressemelding.

Forslaget samler fritakene for trykte og elektroniske utgaver av aviser under én bestemmelse.

Samtidig foreslås det å utvide fritaket til å omfatte dybdejournalistikk, definert som: «dyptgående journalistisk produksjon og publisering» av nyheter og aktualitetsstoff fra et «avgrenset samfunnsområde».

I praksis betyr det at forslaget tar også digitale fagpresse-utgivelser inn i varmen for momsfritak.

Det er Fagpressen, ved administrerende direktør Per Brikt Olsen, meget positiv til:

– Dette forslaget åpner rett og slett for likebehandling, at papirets forretningsmodell nå kan legges over på det digitale, og at man kan satse digitalt på samme vilkår, sier Olsen til Journalisten.

Han viser til at Fagpressen allerede har landet en rammeavtale med Amedia om tilgang til deres aID-løsninger.

– Forholdene ligger allerede veldig godt til rette for digitale satsinger innen fagpresse, og med dette forslaget kan vi håpe på en ketsjup-effekt, sier Olsen.

Også Mediebedriftenes Landsforbund (MBL) er fornøyde med høringsforslaget fra departementet.

– Dette er et etterlengtet og viktig forslag som vi har jobbet for i flere år, skriver administrerende direktør Randi S. Øgrey i ei pressemelding.

– Det neste skrittet nå er MVA-fritak for all digital journalistikk som er omfattet av loven om redaksjonell fridom i media, for å styrke mediene i et lite språksamfunn som vårt, skriver Øgrey, ifølge meldinga.

Høringsfristen er satt til 31. mars.

Les hele høringsnotatet her.

Powered by Labrador CMS