Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
European newspaper award er inne i sin nittende sesong, og har som mål å fostre fram utveksling av konsept og design blant aviser og nyhetsmedia i Europa.
185 aviser fra 27 land deltok i årets konkurranse. Juryen mener Morgenbladets umiskjennelige design og innholdsprofil er hovedgrunnen til at avisen stakk av med seieren. De trekker også frem avisens illustrasjoner på internasjonale politiske tema, samt avisens infografikk som attraktive elementer.
– Dette er en anerkjennelse av at Morgenbladet har et særegent og godt avisuttrykk, og at design og foto holder internasjonalt nivå. Det er hyggelig å bli satt pris på av våre europeiske kolleger, sier Anna B. Jenssen, ansvarlig redaktør i Morgenbladet til egen avis.
– Vi prioriterer illustrasjoner i stor utstrekning. Dette er jo en design- og konseptpris, og handler om hvordan avisen er strukturert. Det er en prioritet fra vår side, sier Jenssen til Dagens Næringsliv.
Prisen for årets lokalavis gikk til Tageblatt fra Luxembourg, årets regionsavis til De Limburger fra Nederland, og årets nasjonale avis gikk til Handelsblatt fra Tyskland.
Ifølge European Newspaper Award går den generelle trenden nå vekk fra teksttunge artikler. Mange redaksjoner jobber mer med alternativ og visuell historiefortelling, hvor store temaer er spredt over dobbeltsider og presentert med kart, infografikk og diagrammer.
Konkurransen er delt opp i hele nitten kategorier. Adresseavisen, BT, Dagbladet, Fanaposten, Kvinnheringen, Hallingdølen og Sunnhordland ble også beæret med en “Award of excellence” i forskjellige kategorier i årets konkurranse.