NHST Media Group la mandag kveld fram resultatene for tredje kvartal. På bildet styreleder Anette Olsen. Foto: Mariam Butt / NTB scanpix

Røde tall i tredje kvartal for DN- og Morgenbladet-eier. Men annonseinntektene øker

Ferske tall fra NHST Media Group.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over seks år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

NHST Media Group offentliggjorde mandag kveld resultatet for tredje kvartal. Det viser et underskudd på 0,7 millioner kroner for kvartalet isolert. I samme kvartal i fjor hadde konsernet til sammenlikning et overskudd på 1,9 millioner.

Så langt i år viser tallene at NHST Media Group har et akkumulert driftsresultat på minus fire millioner kroner, mot 25,8 millioner kroner i pluss på samme tidspunkt i 2017.

Det som trekker kvartalsresultatet ned, er blant annet oppkjøpet av det franske selskapet Mention for å styrke utviklingen av Mynewsdesk. Kjøpesummen var 14 millioner euro, eller drøyt 132 millioner kroner, pluss et «fremtidig variabelt element avhengig av den samlede virksomhetens utvikling til og med 2020», som selskapet selv skriver.

For de norske publikasjonene – det vil si Dagens Næringsliv og Morgenbladet – økte de samlede inntektene med tre prosent sammenliknet med samme periode i fjor.

Annonseinntektene økte for disse to med åtte prosent, mens digitale annonseinntekter hadde et vekst på 50 prosent i dette kvartalet. I tillegg var tilbakegangen i papirannonser mindre enn tidligere kvartaler. Selskapet skriver at det er vekst i digitale abonnementsprodukter, mens kombinasjonsproduktene fortsetter å falle.

EBITDA - inntjening før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger – var for de norske avisene fem millioner lavere enn tilsvarende periode i fjor. Årsaken til dette skal i hovedsak være økte personalkostnader som følge av satsningen på innholdsmarkedsføring og digital utvikling i både Morgenbladet og DN.

Styret i NHST varsler ingen store endringer fremover.

  • Konsernets strategi for å utvikle abonnementsbaserte tjenester ligger fast.
  • Den langsiktige utviklingen i annonsemarkedet er fortsatt utfordrende Konsernet jobber aktivt med å utvikle nye annonseprodukter og -tjenester.
  • Overgangen fra papirbaserte produktet til digitale tjenester krever kontinuerlige investeringer i både organisasjonen og i teknologi.
Powered by Labrador CMS