Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Morgenbladet har vært en av suksesshistoriene i norsk presse de siste årene. Opplaget vokser og lesertallet øker. Men det siste året har det sistnevnte tallet gått nedover. I fjor hadde Morgenbladet 103.000 lesere. Dersom vektingen av leserne ikke hadde blitt endret, ville fallet gjennom det siste året vært på 6.000 lesere. Men siden godt utdannede lesere ikke skal telles like tungt som det tidligere har gjort, er fallet på formidable 26.000. De ferske lesertallene er på 77.000 i papirutgaven.
– De justerte lesertallene som kommer på grunn av vektingen av utdanning er først og fremst en
bekreftelse på at Morgenbladet har de høyest utdannede leserne blant norske aviser. Det er gode lesere å ha, og gode lesere for annonsører også, skriver fungerende ansvarlig redaktør Ivar A. Iversen i en epost.
Redaktøren forklarer at det er viktig for Morgenbladet å fortelle både sine gamle og de potensielle annonsørene at endringen i lesertallene skyldes en teknisk endring i målingen og at avisen ikke har mistet nevneverdig med lesere.
Iversen viser til at med gammel vekting av lesere ville reduksjonen siste halvår vært på 1.000 lesere.
– På nett har vi hatt en jevnt god stigning i trafikken siden vi la om nettdesignen i fjor sommer. Vi har hatt nettbetaling siden 1990-tallet, er det vel, så der er det ingen endring. Vi har som ambisjon å fortsette å vokse i trafikk – men det viktigste er å få flere betalende brukere, både på papir og nett.
Desktop-tallene fra Mediebedriftenes Landsforening og TNS Gallup viser at Morgenbladet øker antall lesere på plattformen med 6,7 prosent til 16.000 lesere. Målingen av lesere på mobil er nytt men viser at rundt 6.000 leser ukeavisen på denne plattformen.