Hege Breen Bakken skulle ønsket mediene overrasket henne oftere

Forutsibarheten irriterer Fagbladets redaktør.

Publisert Sist oppdatert

I spalten Morgenrutinen stiller Journalisten de samme spørsmålene til en rekke personer som er tett på mediebransjen.

Hege Breen Bakken er ansvarlig redaktør i Fagbladet.  I forrige uke lanserte Fagbladet og Frifagbevegelse felles journalistikk. 

Les alle «Morgenrutinene» her.

– Kaffe eller te?
– 
Kaffe om morgenen. Te på kvelden

– Hva har du på nattbordet?
For tida en del bøker jeg kjøpte i USA om ulikhet, som jo også er relevant i høstens valgkamp. Blant annet The broken ladder - how inequality affects the way we think, live and die av sosialpsykologen Keith Payne. Novellesamlingen Amerika av Gro Dahle. Lena Anderssons roman Personlig ansvar, Innvandringsrealisme av Sylo Taraku og Nei og atter Nei av Nina Lykke. Pluss neglefil, mobillader, en spinner og lesebriller.

– Hvilken overskrift skulle du ønske du så på trykk i dag?
Donald Trump: - I regret

– Hvor leter du etter gode saker?
– Over alt, hele tiden. Gode ideer kan dukke opp mens jeg surrer rundt på biblioteket, når jeg leser - alt fra vitenskapelige artikler til tegneserier, i prat med folk eller aller helst når jeg går tur i Drammensmarka. Idélistene mine er lange.

Om du kunne velge hvem som helst: Hvilken person ville du helst spist frokost med og hvorfor?
– 
John Fredriksen, Norges rikeste mann. Jeg syns de aller rikeste slipper for billig unna medienes kritiske søkelys og mener de har et ansvar for å stille mer opp i offentligheten og treffe vanlige folk. Så mens jeg disker opp med vafler og brunost, så kan Fredriksen fortelle mer om hva han tenker om norske verdier, den norske modellen, forskjells-Norge og velferdsstaten.

– Hvordan reiser du til jobb og hvilke medier har du vært innom før du ankommer arbeidsplassen?
– 
Sykkel - året rundt - til Drammen stasjon, så tog til Oslo. Jeg hører mye på podcast, gårsdagens Dagsnytt 18 hvis jeg ikke rakk den, Ekko, the Daily, Sånn er du, krimserier eller portrettintervjuene til Hanne Skartveit. Da får jeg samtidig tid til å skumme gjennom de viktigste nyhetsmediene og svart på e-post.

– Hva er ditt viktigste verktøy i jobben?
– 
Hvis vi utelater folk og kroppsdeler som verktøy, så svarer jeg mobilen.

– Hva irriterer deg aller mest med norske medier?
– 
Forutsigbarheten. Jeg liker å bli overrasket. Å finne saker jeg ikke visste at jeg ville lese eller se - da blir jeg glad.

– Hva blir viktig for utførelsen av journalistyrket framover?
– Å tørre å tenke nytt. Pluss digital kompetanse selvfølgelig. Og å kunne håndtere store datamengder - uten å glemme at det er de små dataene som vekker følelser. Det må være plass til både tallnerder og de som er gode med folk.

– Om du kunne gå tilbake i tid og møte deg selv som tenåring, hvilke råd hadde du gitt?
– 
Slutt å vær så selvkritisk! Og bare et lite tips: det er noe som heter Internett som kommer til å dukke opp om noen år. Så drit i å pugge alle disse årstallene.

– Hva er mediebransjens største utfordring akkurat nå?
Kommer an på hvilken del av bransjen. For noen er det åpenbart inntektsmodellen. For andre er det viktigere å få tydeliggjort journalistikken, tviholde på troverdigheten.

– Hva er ditt forhold til emojies og hvilken bruker du mest?
– 
Helt uproblematisk. Både som avsender og mottaker.  I det siste har det blitt mye sol- og snyteemojies.

– Når logger du av for kvelden?
Når jeg har slukt det som slukes kan av anbefalte artikler på Facebook og titter bort på bokstabelen på nattbordet sånn rundt midnatt og tenker: “det får bli i morgen”.

Powered by Labrador CMS