Morgenrutinen:
Mediepolitiske talsperson Masud Gharahkhani i Arbeiderpartiet. Foto: Glenn Slydal Johansen
Arbeiderpartiets Masud Gharahkhani vil ikke at journalister skal lete etter gode saker i stortingskantinen
Har lært at det ikke hjelper å irritere seg av medier eller journalister.
I spalten Morgenrutinen stiller Journalisten de samme spørsmålene til en rekke personer som er tett på mediebransjen.
Masud Gharahkhani er mediepolitisk talsmann for Arbeiderpartiet.
Les alle «Morgenrutinene» her.
– Kaffe eller te?
– Kaffe med litt melk.
– Hva har du på nattbordet?
– Mobilen og opprydding av masse lekebiler som min sønn på 4 år har lagt igjen i senga.
– Hvilke medier må du innom om morgenen?
– Ser på TV2 nyhetskanalen. Så må jeg gjennom DT, Dagsavisen Fremtiden, Laagendalsposten, Ringblad, Hallingdølen, Bygdeposten, VG, DB, Aftenposten, DN, Klassekampen, og NRK.no. Jeg er heldig med tilgang til Buyandread.
– Hvilken overskrift skulle du ønske du så på trykk i dag?
– Stortinget tar debatten om Facebook og Google.
– Hvor bør journalister lete etter gode saker?
– Det vet journalister best selv, men ikke i Stortingets kantine.
– Hvilket spørsmål mener du er viktigst for en journalist?
– Hvorfor og hva vil jeg oppnå med denne saken?
– Hva er det viktigste verktøyet i din jobb som politiker?
– Møtene jeg har med folk face to face og dyktige rådgivere rundt meg.
– Når sist så du inspirerende journalistikk, og hvorfor var det det?
– Jeg liker mediehus som skriver om mediepolitikk. Synes DNs etterbørs bidrar solid her. Også liker jeg Media-puls Podcasten. Alle som synes mediepolitikk er kult burde følge med på den.
– Hva irriterer deg aller mest med norske medier?
– Har lært meg at det hjelper ikke å bli irritert verken på medier eller journalister. Journalisten vet best har noen fortalt meg.
– Hva mener du er viktig for utførelsen av journalistyrket framover?
– I en verden med mye fake news og globale plattform som får større rolle, mener jeg det å opplyse, engasjere og bygge troverdighet til betydningen av mediemangfold som forholder seg til redaktørplakaten er avgjørende for vårt demokrati.
– Hva er mediebransjens største utfordring akkurat nå?
– Finne bærekraftige og innovative forretningsmodeller som møter nye generasjoners medievaner. For eksempel burde en forbruker ha tilgang til det meste medie-Norge har å tilby innenfor samme betalingsordning. Men så er det selvfølgelig politisk oppbakking som bidrar til nettopp innovasjon og mediemangfold.
– Hvilket bilde/video fikk deg sist til å stoppe opp?
– I kjelleren på Stortinget er det en del historiske bilder, mest med mannfolk. Det viser at vi har kommet langt i Norge. Ikke bare har andelen kvinnelig stortingsrepresentanter økt betydelig, men vi har til og med fått flere representanter som er født med solariumsfarge.
– Hva er det lengste du har klart å være uten mobilen?
– Det er så lenge siden at det husker jeg ikke en gang.
– Når logger du av for kvelden?
– Alle dager ca kl 22.00. I valgkamp går det 24/7.