Svein-Erik Hole er digitalredaktør i Teknisk Ukeblad Media. Foto: Eirik Helland Urke/TU
Svein-Erik Hole er digitalredaktør i Teknisk Ukeblad Media. Foto: Eirik Helland Urke/TU

MORGENRUTINEN:
TUs Svein-Erik Hole vil ha kortere reisetid til jobb: – Skyt meg ut i en kapsel i 1200 km/t, når som helst

Drømmeoverskrift: «Nå får vi hyperloop mellom Tønsberg og Oslo».

Publisert

I spalten Morgenrutinen stiller Journalisten de samme spørsmålene til en rekke personer som er tett på mediebransjen.

Svein-Erik Hole er digitalredaktør i Teknisk Ukeblad Media som driver nettsidene tu.no, digi.no, veier24.no, insidetelecom.no og diskusjon.no.

Her kan du lese flere Morgenrutinen.

– Kaffe eller te?

– Kaffe. Svart. Cirka fem kopper før morgenmøtet.

– Hva har du på nattbordet?

– Ingenting. Når jeg går til sengs har kona min fulle oppmerksomhet.

– Når om morgenen starter hodet å tenke jobb, og hvilke medier må du innom?

– Alarmen går 06.00. Da er det gjennomgang av mail, Slack, en kjapp scanning av egne nettsider og det generelle nyhetsbildet. NTB-appen gir en grei oversikt over de viktigste hendelsesnyhetene, mens jeg ofte tyr til utenlandske kilder for dybde og inspirasjon til videreutvikling. Abonnerer for eksempel på Washington Post, som gjør veldig mye spennende innen visuell presentasjon. Prøver også å få med meg kommentarene til Kjetil Alstadheim, som jeg mener stiller i en egen klasse i Norge.

– Hvilken overskrift skulle du ønske du så på trykk i dag?

– «Nå får vi hyperloop mellom Tønsberg og Oslo». Skyt meg ut i en kapsel i 1200 km/t, når som helst.

– Hvor leter du etter gode saker?

– I samtaler med folk, gjennom innspill i kommentarfeltet, i verktøy som Google Alerts, Google Trends, Crowdtangle og Answerthepublic.com.

– Om du kunne velge hvem som helst, hvem har du mest lyst til å intervjue ansikt til ansikt og hvorfor?

– Jeg ville invitert Rene Redzepi, Ferran Adriá og Gaia Gaja til en middag og samtale rundt bærekraftig produksjon av mat og drikke. Vi skulle også ha snakket om deres utrettelige jag etter perfeksjon, og smart utnyttelse av teknologi for å møte klimaendringene.

– Dette disse folkene driver med er kunst og vitenskap på én gang - Gaja samarbeider for eksempel tett med universitetet i Torino og har mer enn 80 fagfolk involvert i vinmarkene sine for å sikre optimalt biologisk mangfold og en vegetasjon som takler plutselige værsvingninger. At de ender opp med noen av verdens beste viner er en hyggelig bieffekt. Gjestene måtte selvsagt stå for mat og drikke selv.

– Hva er din viktigste egenskap som journalist, og hvordan bruker du den?

– Jeg er analytisk anlagt, og utnytter det til å avdekke hvilke behov leserne våre har. I nåværende jobb omsettes det til innholdsstrategi og utvikling av nye tjenester.

– Hva er det gøyeste eller rareste du har opplevd i jobben?

– På studietur i New York introduserte adm. dir. Jan Moberg hele styret for det naturlige søvnhormonet melatonin, som et vidundermiddel til å justere jetlag. På vei hjem fra middag gikk vi innom en Walgreens for å handle, og folk spurte hvor sterke piller de burde kjøpe. Jan svarte at han pleide å ta to ganger ti milligram, og flere fulgte hans råd. Da vi hadde styremøte neste morgen, manglet ett styremedlem, som har halvparten av Jans kroppsvekt. Vedkommende sov tungt. Da vi googlet melatonin, sto det at vanlig dosering er 3 milligram.

– Hvilket journalistisk arbeid inspirerte deg sist, og hvorfor?

– Er generelt imponert over axios.com. Mens mange legger ressursene i longform, har Axios hyret inn noen av USAs beste politiske journalister for å lage substansielle saker som ikke teller mer enn et par hundre ord. De har tatt innover seg at de fleste leserne har dårlig tid og leser nyheter på en liten mobilskjerm, og de dyrker kunsten å skrive konsentrert. Typiske knagger er: «Hva skjer»? «Hvorfor»? «Hva er konsekvensene»?

– Vi trenger selvsagt også gode longform-rigg, men dessverre neglisjerer mange av oss dette andre behovet, som inntreffer langt oftere. Det produseres fortsatt mye halvinteressant langhalm av gammel vane.

– Hva irriterer deg aller mest med norske medier?

– At mange fortsatt har som strategi å lure leserne gjennom bruk av intetsigende titler, gjerne gjennom bevisst utelating av subjekt. Jeg synes det er ekstra trist når tidligere godt redigerte papiraviser går i denne retningen digitalt. Hvis sakene er så uinteressante at du må tåkelegge for å få noen til å klikke, er det dessuten et signal om at redaksjonen har mer grunnleggende utfordringer.

– Hva er den største utfordringen akkurat nå, for mediebransjen generelt og der du jobber?

– Generelt: For mye uvesentligheter og manglende relevans eller egenart. For TU Media: Politisk forskjellsbehandling i momslovgivningen. At vi må betale mva mens sladderpresse får momsfritak er det vel egentlig ingen som kan forsvare eller forstå. Vi produserer journalistikk som er vesentlig for samfunnsdebatten, og hver måned når vi ut til en million lesere, Demografien på den digitale abonnementsmassen kan alene dokumentere at vi treffer bredt blant beslutningstakere, og ikke er en sær nisjepublikasjon.

– Hvilket bilde eller video fikk deg sist til å stoppe opp?

– Magnum Photos og National Geographic får meg til å bruke for mye tid på Instagram hver eneste dag. Jeg er svak for kunst- og reportasjefotografer som fanger snodige øyeblikk og i tillegg tilfører bildet en personlig karakter, som Martin Parr og Jonas Bendiksen.

– Hva er det lengste du har klart å være uten mobilen?

– Cirka 7 timer. Mens jeg sov.

– Når logger du av for kvelden?

– Rett før jeg kryper til køys, forsøksvis rundt klokken 23.