Vogue på topp

Norske motejournalister mener Vogue er det beste og mektigste motebladet.

Publisert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– De tør tydelig å formidle hva de tror på og står for, både via moteseriene og gjennom hele tematiske utgaver, hevder Costumes moteredaktør Hege Aurelie Badendyck.

Og hun er ikke alene om å synes at Vogue er det beste motebladbransjen kan by på. Både italienske, amerikanske, britiske og franske Vogue trekkes fram som innovative, innsiktsfulle og ikke minst inspirerende av flere norske motejournalister.

Guru Menkes

Men også dagspressen, i form av International Herald Tribune, får ros, takket være sin medarbeider og moteanmelder Suzy Menkes, som av flere omtales som en «gigant i motejournalistikken».

– Hun har stor kunnskap og stor makt. Etter mange år som journalist på designervisningene i Paris, Milano og New York er hun fremdeles til stede på de aller fleste visningene og rapporterer derfra – også de mindre og mer ukjente. Det viser at hun må være levende opptatt av mote, sier Hennes Lisbeth Gulbrandsen, mens Sissel Hoffengh i Dagsavisen enkelt, men greit konstaterer at «Menkes er på hugget».

– Ellers er New York Times style-sider også veldig bra, fordi journalistene hever blikket litt over catwalken og ser lange linjer. For motejournalistikk er journalistikk, hvor nyheten er viktigst og det ikke skader å være kritisk og problematisere det man ser, tilføyer Hoffengh.

Dokumentar og blogg

NRKs Hanne Hoftun tror dette kan være noe av grunnen til at dokumentarisk motejournalistikk er i vekst.

– Vi ser flere og flere reportasjer som følger produksjonen tilbake til start og som viser forbrukeren hvordan klærne blir til, sier Hoftun, mens både Gulbrandsen og Badendyck tror framtida i stor grad kan tilhøre bloggerne.

– Blogging er i historisk sammenheng et nytt og mektig fenomen der aktualitetsfaktoren står i høysetet og hvor research og dyptgående artikler ikke er hovedfokus, sier Badendyck, mens Gulbrandsen peker på at bloggere bryter med gamle tradisjoner.

– De bruker seg selv mye mer enn de tradisjonelle motejournalistene, som rapporterer om visninger på en mer objektiv måte.

Powered by Labrador CMS