CNN er i hvert fall inntil videre på topp igjen blant de amerikanske nyhetskanalene. Foto: Josh Hallet, Creative Commons

CNN puster Rupert Murdochs Fox News i nakken

Er i ferd med å ta tilbake tronen som USAs største nyhetskanal etter mange år på andreplass.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

De to store partikongressene har ifølge VG - som gjengir bransjebladet Variety - løftet den Time Warner-eide nyhetskanalen CNN. Fortsetter veksten blir den igjen USAs største nyhetskanal. Det har den ikke vært på lenge. 

CNN var på mange måter malen på nyhetskanaler etter at Ted Turner lanserte den i 1980. Grunnleggerens mål var at kanalen skulle kunne bidra til å skape fred i verden. 16 år senere lansert Rupert Murdoch Fox News Channel. Han hadde på det tidspunktet gode erfaringer med sin CNN-kloning i England, Sky News. Men Fox News skulle bli noe annet. Tydeligere i sine konservative holdninger, noe kanalen har fått sterk kritikk for i ettertid. 

Se dokumentaren Outfoxed - Rupert Murdochs war on journalism her

Fox News tok tidlig posisjonen som USAs ledende nyhetskanal målt i seertall. Og så sent som i 2014 hadde Fox News nesten 1,6 millioner seere i snitt i primetime, mens CNN hadde 459.000 - bak MSNBC med sine 570.000 seere. 

I den kommersielt attraktive seergruppen 25 til 44 år hadde Fox News 256.000 seere i primetime, mot CNNs 156.000, skriver Mediaite. Det er i dette kommersielle seeruniverset CNN nå hevder seg. 

– Vi har hadde den største andelen av seere i primetime på 15 år, sier Jeff Zucker til bransjebladet. Han er CNNs toppsjef og tilskrives mye av æren for CNNs snuoperasjon. Zucker er tidligere toppsjef for det amerikanske TV-selskapet NBC. Da han tok over CNN lå kanalen langt bak konkurrentene. Zucker sammenligner nyhetskanalen med reservehjulet som ligger og slenger i bagasjerommet og bare tas fram om man absolutt må. 

VG skriver at dersom man ser de to partikongressene under ett har CNN i snitt 5,5 millioner seere hver kveld, mot Fox News’ 4,9 millioner og MSNBCs 3,6 millioner. 

Noen av CNNs kritikere mener at de bare velger å dekke mer sensasjonelle saker for å få opp seertallene. Zucker selv mener at han ikke trenger å velge mellom seertall og mindre fengende reportasjer. 

– Det er en misforståelse at vi gjør dette for seertallene. Vi dekker nyheter.

Powered by Labrador CMS