Novaja Gazeta uten penger

Tøylene strammes til for Russlands uavhengige medier før søndagens presidentvalg. Echo Moskvys redaktør har blitt utskjelt av Vladimir Putin personlig.

Publisert   Sist oppdatert

Under Aleksej Venediktov som sjef har radiostasjonen Echo Moskvy i mange år vært en sterk og selvstendig stemme i et stadig lydigere russisk medielandskap.

Hvorfor han har nytt denne friheten har ingen riktig forstått. Venediktov selv har forklart at Kremlin tross alt vil vite hva som virkelig hender i landet, og derfor har tillatt i det minste en uavhengig nyhetsredaksjon.

Utskjelt

Men en drøy måned før søndagens presidentvalg der Vladimir Putin på nytt kommer til å velges som Russlands president, ble Venediktov utskjelt av Putin.

Det skjedde på en av de tilbakevendende treffene mellom Kreml og medienes sjefredaktører. Putin forklarte at han hadde lyttet på en sending om det amerikanske rakettskjoldet, og at det var propaganda som «tjente et annet lands interesser på den russiske føderasjonens bekostning».

Putin kritiserte også at en blogger på radiostasjonens hjemmeside hadde fått hevde at det bare er buskap som stemmer på Putin. «Du slår diaré over meg fra grålysning til skumring», sa Putin til Aleksej Venediktov.

Dette var innledningen til flere angrep. I begynnelsen av februar anklaget en representant for maktpartiet Forente Russland stasjonen for å spre ekstremistpropaganda etter at den hadde publisert et brev fra en landflyktig russisk oligark.

Og i midten av februar krevde den statskontrollerte eieren Gazprom-Media å få majoriteten av medlemmene i Echo Moskvys styre. Venediktov får ikke lenger noen plass i styret.

Fryste kontoer

Med bare noen dager igjen til det russiske presidentvalget mener Moskva-journalisten Nadezjda Prusenkova at dette merkes på journalistikken i Echo Moskvy.

– Jeg skulle ønske jeg kunne svare nei, men er tvunget til å svare ja. Men jeg vet at journalistene på Echo Moskvy ikke vil la seg påvirke så jeg tror det kommer til å bli tøffere, sier hun.

Nadezjda Prusenkova er reporter på Novaja Gazeta, den liberale og Putinkritiske avisen der Anna Politkovskaja arbeidet fram til hun ble myrdet den 7. oktober 2006. Prusenkova og hennes kolleger har ikke fått utbetalt siste lønn. Det skyldes at russiske myndigheter har fryst de personlige kontoene som oligarken Aleksandr Lebedev finansierer driften fra. Sammen med den siste Sovjet-leder Mikhail Gorbatsjov eier han 49 prosent av avisen.

– Vi forstår at dette er noe som har skjedd på grunn av valget, og vi håper at situasjonen skal bli bedre når valget er over. Men det er ingenting vi kan være sikre på. Problemene kan pågå lenger enn som så, sier Prusenkova.

Tidligere har journalistene i avisen Novaja Gazeta vært uten lønn i tre måneder av lignende årsaker.

Støtte

– Denne gangen har det bare gått en måned, og vi har fått stor støtte fra våre lesere og fra ulike kulturpersonligheter. De har tilbudt oss penger eller arrangementer som vi skulle få inntekter fra. Vi er takknemlige for det, men har takket nei enn så lenge, sier Prusenkova.

En utvei redaksjonen har diskutert er å selge en del av sine aksjer i selskapet. Avisen har 130 ansatte hvorav halvparten er journalister. Medarbeiderne eier 51 prosent av aksjene.

– Det kan være en siste utvei, men vi håper at det ikke blir nødvendig.

– Skulle Lebedev og Gorbatsjov kunne kjøpe deres andel og bli majoritetseiere?

– Nei, men det skulle kunne være en annen bra person som gikk inn som eier.

Mindre sårbar

En annen uavhengig privateid redaksjon, internett-TV-kanalen TV Dozjd, har blitt rammet av lignende trakassering.

– Vi støtter hverandre på Novaja Gazeta, TV Dozjd og radiostasjonen Echo Moskvy, sier Prusenkova.

Hun anser Echo Moskvy som mer sårbare enn de andre ettersom radiostasjonen har en statlig eier. Det gir større mulighet for å sette press på redaksjonen.

– Oss kan de bare nærme seg ved å fryse våre penger, men radiostasjonens problem handler ikke om penger, men om politikk, sier Prusenkova.

Oversetning til norsk ved Glenn Slydal Johansen.