Tun Media:
Storvik ser mulige inntekter i boksalget. Foto: Birgit Dannenberg.
Nationen satser på bøker
Mener avisen har arkivstoff som kan passe i bokform. Nå prøves det forsiktig.
Sammen med Dinamo Forlag skal Tun Media forsøke seg som bokutgivere. Administrerende direktør Mads Yngve Storvik sier til Journalisten at Tun alene ikke er store nok til å satse selv, samtidig som Dinamo er en passe stor samarbeidspartner.
Særlig ser Storvik for seg at selskapets publikasjoner, kanskje særlig Nationen, har innhold som kan gjøre seg godt mellom to permer.
- Det vil for eksempel være naturlig at vi går i arkivet og finner alt vi publiserte under den forrige EU-kampen og foredler dette til ei bok, sier han.
Dinamo gir ut mellom 5 og 10 bøker i året, med Tun på laget ser Storvik for seg at dette kan dobles. Samtidig vil modellen om ikke å gi ut bøker før prosjektet er delfinansiert.
I første omgang vil det være snakk om å prøve og feile. Men lykkes de to partene, utelukker ikke Storvik ett tettere giftermål mellom de to.
- Hvilke budsjettmål har dere satt?
- Ingen konkreft foreløpig, men selv om vi ikke har identifisert en sum har vi selvfølgelig et må om å tjene penger på prosjektet.
Den første boken begge partene står bak kommer til jul.
Her finner du Journalistens dekning av Nationen