Forbrukerombud Gry Nergård. Foto: CF-Wesenberg@kolonihaven.no
Ber reklame=journalister om å lære seg markeds=føringsloven
Forbrukerombudet slår ned på feil i innholdsmarkedsføring.
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Forbrukerombudet slår for første gang ned på innholdet i en artikkel med innholdsmarkedsføring, skriver Dagens Næringsliv tirsdag.
I en artikkel med betalt innhold av mobilselskapet PepCall ble det framsatt flere feilaktige og udokumenterte påstander om konkurrentene Telenor og Netcom, blant annet om hvor mye en kan spare på å bytte mobilabonnement. Dette fikk Forbrukerombudet til å reagere.
– Vi la merke til at både Nettavisen og en blogger hadde omtale av PepCall, og at en del av påstandene var feilaktige, sier forbrukerombud Gry Nergård til DN.
Avisa skriver at mange mediehus har opprettet egne avdelinger for produksjon av innholdsmarkedsføring, som er reklame utformet av mediehusets egne folk og som likner på redaksjonelle artikler. Nergård sier til DN at disse artiklene er like mye underlagt markedsføringsloven som tradisjonelle annonser og reklamer.
Nergård mener journalister som går over til å produsere reklameinnhold må sette seg inn i loven.
– Mens markedsavdelingene har folk som kan markedsføringsloven, har gjerne avdelingene som produserer innholdsmarkedsføring journalister som ikke kan dette, sier Forbrukerombudet til DN.