Dette er ett av de mystiske problemene som kan oppstå når merkingen av kommersielle artikler ikke er merket god nok.
Dette er ett av de mystiske problemene som kan oppstå når merkingen av kommersielle artikler ikke er merket god nok.

Så ikke forskjell på redaksjonelt og kommersielt

Journalisten trodde det var en ordinær redaksjonelt redigert artikkel og klippet den. Det var den ikke.

Publisert   Sist oppdatert

«Dette er ett av de mest mystiske stedene i verden!». Med utropstegn slår Romerikes Blad fast at kirkeruinene på Nes er mystiske og viser til en artikkel fra Nettavisen. Helt vanlig klippjournalistikk, kan det se ut som. Inntil leserne trykker på lenken til Nettavisen. Da havner de ikke i den redaktørredigerte delen av innholdet, men den kommersielt redigerte. For artikkelen journalisten har lest, er skrevet av Nettavisens kommersielle skribenter i tjenesten Reisetips og forteller om de 50 mest mystiske stedene i verden.

Her er originalartikkelen. Ville dere sett forskjell? Si hva dere mener i artikkeldebatten.

Godt nok merket

I artikkelen hos Reisetips lenkes det videre til flybestillingstjenester og hotellnettsider, slik at brukerne lettere skal kunne vurdere om de vil bruke pengene sine på en tur.

Magne Storedal. Foto: Birgit Dannenberg

- Noen i redaksjonen fanget opp denne saken og oppfattet ikke at det dreier seg om kommersiell reklame. Det ble laget en artikkel og Nettavisen ble kreditert på vanlig måte. I tillegg ble det lenket videre til Nettavisen, sier ansvarlig redaktør Magne Storedal i Romerikes Blad til Journalisten.

Han forteller at artikkelen nå er slettet fra nettsiden. Selv så redaktøren umiddelbart at det var en kommersiell tjeneste han kom inn på, så merkingen mener Storedal er god nok.

Redaktøren legger til at det i RBs artikkel ikke er noe galt med omtalen av ruinene. Rundt ruinene er det mye mystikk , noe et enkelt Google-søk dokumenterer. Han sier at de i RB kunne laget saken selv. Det problematiske er henvisningen til og lekingen til Nettavisen tjenester. Han legger til at det ikke er noen kommersielle interesser knyttet til kirkeruinene i Nes.

- At vi sender leserne til et kommersielt nettsted, som om det var redaksjonelt, er et problem. Vi burde sett at dette er et kommersielt nettsted og ikke henvist til dem. Det må vi lære av, sier Storedal og forteller at dette nå vil bli gått opp internt og gjennom det sørge for at det blir større aktsomhet rundt problemstillingen.

Tydeliggjør problem

Dennis Ravndal, VG. Foto: Birgit Dannenberg

Klubbleder i VG, Dennis Ravndal, er sammen med klubbleder Harald Klungtveit i Dagbladet initiativtaker til «Jævla bra reklame» på Facebook. Det var denne siden som gjorde Journalisten oppmerksom på tilfellet. De to har etablert en protestaksjon mot det de kaller reklamejournalistikk, eller som Journalisten omtaler som betalt innhold.

Se vår dekning av mediebransjens forsøk med betalt innhold her.

Ravndal sier at artikkelen understreker problemstillingen rundt dårlig merking av reklameartikler.

- Når det for en annen avis fremstår som en ordinær artikkel, viser det problemet tydelig. Det viser også at vi flytter grensene. Ser du på den bittelille handlevognen på forsiden og den knøttlille stripen som er inne i artikkelen, er det kanskje ikke så rart at journalisten i RB har tatt feil.

Ravndal synes det er bra at artikkelen nå er slettet.