Datatilsynet: Minst 43 selskaper følger nettbruken

Ved besøk på norske nettaviser er i snitt 43 ulike selskap inne og registrerer hva leseren gjør. Informasjonen om hvem folk er og hva de er interessert i, er gull verdt for annonsører.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Datatilsynet presenterte tirsdag en rapport som viser den omfattende bruken av teknologi som samler inn og analyserer store datamengder om enkeltindivider.

– Mellom 100 og 200 informasjonskapsler ble plassert på vår nettleser ved besøk på forsiden til seks norske aviser, kommenterer Datatilsynet i sammendraget.

Brukerprofiler selges én og én på globale annonsebørser og gir mulighet for svært målrettet markedsføring. Brukerne merker kanskje ikke dette før de registrerer at de samme annonsene dukker opp igjen og igjen på nettsidene de besøker.

– Ingen bransje i verden vet mer om oss enn annonseindustrien. Samtidig har vi svært lite innsyn i hvordan disse selskapene behandler opplysningene om oss, skriver Datatilsynet, som foreslår en rekke vedtak som skal gi bedre innsyn i annonsemarkedets praksis og styrke personvernet.

Powered by Labrador CMS