Hilde Haugsgjerd. Foto: Birgit Dannenberg
Hilde Haugsgjerd. Foto: Birgit Dannenberg

Gir bort åtte saker i uka

Aftenposten reiser betalingsmur i november.

Publisert Sist oppdatert

Fra november får abonnenter innhold tilgjengelig fortløpende digitalt, ifølge en pressemelding fra avisen. Samtidig lanseres nye produkter, som ny app til nettbrett og mobil.

– Kvalitetsjournalistikk koster, uansett om den publiseres på papir, nett eller mobil. Verdien er den samme på alle plattformer. Derfor gir vi abonnentene våre tilgang til alt. Det samlede tilbudet vil bli bredere enn noen gang. Vi har allerede et stort antall brukere som kun leser Aftenposten på nett og mobil, og vi tror mange av disse vil tegne et digitalabonnement for å kunne fortsette med dette i ubegrenset omfang, sier avtroppende sjefredaktør Hilde Haugsgjerd i pressemeldingen.

De som ikke abonnerer får tilgang til det avisen omtaler som et «begrenset antall artikler på nett». Dette tallet er satt til åtte artikler i uka, altså 32 artikler hver måned. Dette er en såkalt metermodell, slik også New York Times har.

Aftenposten tilbyr leserne tre abonnementer: kun digital tilgang, digital tilgang og papiravis kun i helg, samt både digital tilgang og papiravis alle dager.

Tror på trafikknivået

Ifølge administrerende direktør Sondre Gravir er det snakk om digital first, altså kommer morgendagens papirinnhold på nett i dag. Og selv om antallet gratisartikler er satt til 32 artikler, forventer ikke Aftenpostens direktør trafikkfall.

– Det er knyttet til analyser i lesermønsteret vi ser hos digitale leserne i dag. Og så vet vi at mange av våre eksisterende papirabonnenter ikke bruker oss i så stor grad digitalt. Vi tror en del vil begynne å bruke det. Sånn sett er vi ikke så skeptiske til trafikkutviklingen. Dessuten har vi mulighet til å justere underveis så ikke trafikken rammes vesentlig, sier Gravir.

Direktøren ønsker ikke å tenke høyt om hvor tallet på antall nye digitale abonnenter bør ligge. Sett med hans øyne er det to viktige grunner til at Aftenposten reiser muren i begynnelsen av november; den ene er at det gir de eksisterende abonnentene ytterligere tilgang til innholdet, og så er det viktig å øke antall nye abonnenter.

– Mange av våre brukere har liten forståelse for å betale ekstra for digitalt når de allerede holder papiravisen. Det forstår jeg godt.

Momsutfordringen

Med et sammenslått papir- og digitalprodukt dukker utfordringen med moms opp. Aftenposten har samarbeidet tett med Mediebedriftenes Landsforening i spørsmålet om hvordan momsen skal fordeles mellom papir og digitalt.

MBL har gjennom sine advokater sendt et forslag til løsning til Skattedirektoratet hvor det foreslås fem punkter til fordeling av kostnader. Her står det at annonsevirksomheten trekkes ut av regnestykket. Særkostnader til de to produktene tilordnes disse. Lønn og administrasjon deles 50/50. Sær- og felleskostnader for digitalproduktet fordeles mellom gratis og betalt nettavis. Og kostnadsnivået og grunnlaget for avgiftsberegningen av de digitale produktene de betales for justeres deretter basert på det man kan kalle betalingsvillighet.

Skattedirektoratet svarer at med forbehold kan avishus benytte beregningsmodellen som  grunnlag for skjønnsmessig fordeling av abonnementsinntektene i avgiftspliktig og fritatt del.

Gravir forteller at Aftenposten har en grei dialog med skattemyndighetene og at det uansett er en generell usikkerhet hva angår modell og løsning.

– Vi har en modell som kan tilpasses.

Powered by Labrador CMS