Foto: Flickr/creative commons/NRK P3
Flattr vil erstatte Adblock-tap
Men summene er altfor lave, mener medieaktørene.
Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Mange av dem som blokkerer reklame på internett sier de vil betale for medieinnhold. En ny tjeneste skal hjelpe dem med det.
Adblock Plus er en av blokkeringstjenestene som skaper hodebry for både regnskapsavdelinger og redaksjoner i mediehusene. Nå skal et samarbeid med tjenesten Flattr Plus sørge for at noen av annonsekronene som forsvinner, blir erstattet, skriver Dagens Næringsliv.
Flattr
Svensk mikrodonasjonstjeneste
Lansert i 2010 av Peter Sunde og Linus Olsson
Fikk stor oppmerksomhet da de store kortselskapene sperret donasjoner til Wikileaks
Kilde: Wikipedia
Planen er at de som bruker Flattr Plus skal gi et månedlig beløp, som fordeles blant mediehusene etter hvilke nettsteder som engasjerer brukeren mest.
Internett er blitt voksent, vi trenger ikke reklame lenger, hevder selskapene bak Flattr Plus. Norske medieaktører er ikke avvisende til modellen, men er heller ikke overbevist.
– Grunnideen er ganske god, men fem dollar i måneden er langt fra å finansiere noe som helst, sier Per Øyvind Skard i Tek.no. De mistet svært få lesere da de stilte et ultimatum: Fjern Adblock eller bli stengt ute fra sidene.
Selskapet bak Adblock Plus sier målet med samarbeidet er å generere inntekter på en halv milliard dollar. Det tallet er ikke nok til å imponere VGs kommersielle direktør.
– Skal du fordele fem dollar i måneden på en full digital reise til en bruker, betyr det at hver sidevisning vil gi ubetydelige summer, som ikke er bærekraftig for mediene, sier Christian Haneborg.