Stig Finslo, konserndirektør i Edda.Foto:Kathrine Geard
Stig Finslo, konserndirektør i Edda.Foto:Kathrine Geard

Kan koste selv om det er gratis

Derfor nøler Edda med å legge alt digitalt innhold inn i avisabonnementet: Moms

Tidligere har Journalisten fortalt om Fevennen og Hallingdølen som planlegger å spre alt av innhold til alle plattformer som en abonnementstjeneste.

Redaktørene Eivind Ljøstad i Kristiansand og Bjarne Tormodsgard i Ål i Hallingdal sier at abonnementet ikke vil koste mer enn papirabonnementet gjør i dag, dersom man ser bort fra naturlige prisjusteringer, når brukeren får tilgang til innholdet på nett, brett eller mobil i tillegg til papir.

Vil ikke tape

I Edda Media vurderes flere modeller for å etablere nye betalingsmodeller og -tilbud for konsernets digitale produkter og tjenester. Konserndirektør Stig Finslo er fascinert av ideen om at papirabonnenter også skal få tilbud om alt innholdet som tilbys digitalt. Men, sier han, det er uklart om dette er mulig å tilby gratis kun forbeholdt betalte papirabonnenter.

– Den løsningen vi velger må avstemmes mot momsreglementet. Vi ønsker ikke å havne i en situasjon der vi tilbyr leserne noe gratis som skattemyndighetene senere vil beregne seg moms for. Det kan i tilfelle bli et kostbar ekstraservice til abonnentene våre – eller dårlig butikk for oss, sier han.

Kompliserte regler

Finslo forteller at momsreglene er kompliserte og at de i Edda har erfaring for at de forstår dem noe annerledes enn skattemyndighetene. Det er en risiko for at Finansdepartementet mener en elektronisk tjeneste har en verdi, selv om Edda ikke anser det som en betalingstjeneste, men som et eksklusivt gratistilbud forbeholdt sine eksisterende kunder.

– Dette ønsker vi å ha full klarhet i før vi eventuelt går ut med et slikt tilbud. Vi må også vite hvilket handlingsrom vi har for å differensiere prisene for papirabonnenter og andre, sier Finslo.

Han mener det haster med en avklaring rundt moms for digitale tjenester:

– Slik situasjonen nå er, blir momsreglene noe som hindrer forretningsutvikling og nyskapning. Vi kan bli tvunget til å måtte ta en høyere pris enn det det er betalingsvilje til i markedet.