New York Times' kontor i «the big apple». Foto: Martin Huseby Jensen

New York Times tar 1,1 millioner kroner per person for en eksklusiv tur med sine ansatte

Journalist Nicholas Kristof er kritisk til reisen, men åpen for eksperimentering med nye inntektsmuligheter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

New York Times har inngått et samarbeid med reisebyrået Abercrombie & Kent om en 26-dagers reise med privatfly gjennom flere land, blant annet Island og Iran.

50 gjester kan kjøpe reisen, som skal ledsages av fire NYT-journalister, for 135.000 dollar - rundt 1,1 millioner norske kroner.

Hensikten er at journalistene skal dele sin kunnskap og innsikt i landene som besøkes. Dette melder New York Times selv.

En av journalistene, Nicholas Kristof som skal være med en uke av turen til henholdsvis Island, Samoa og Australia, skriver på Facebook at den nye finansieringsmodellen har skapt diskusjon innad i mediehuset. 

Må nedbemanne

Han mener New York Times i realiteten selger tilgang til sine journalister, men har likevel valgt å bidra til turen.

– Uten nye inntektsmodeller, vil vi ikke være i stand til å dekke de sakene jeg bryr meg om. Reklame skaper konflikter, spesielt «native advertising» som kan forveksles med redaksjonelt innhold. Poenget er at vi er i en posisjon der vi skal nedbemanne i løpet av våren, og jeg tror New York Times bør eksperimentere med nye inntektsmuligheter. Så jeg tror det er verdt det - så lenge vi går inn dette med åpne øyne, skriver han. 

Han spør sine følgere om de applauderer NYTs tilnærming eller om de frykter at en slik tilgang vil undergrave avisens troverdighet.

Hva tenker du? Diskuter i kommentarfeltet. 

Powered by Labrador CMS