Rupert vil ansette NoW-journalistene

Flertallet av de oppsagte journalistene i News of the World vil få tilbud om jobb i konsernet.

 

Ifølge Press Gazette skal majoriteten av de 200 journalistene som er permittert fra jobben få tilbud om arbeid andre steder i britiske News International.

I en uttalelse til journalistene sier medieselskapet som også eier The Sun, The Times og The Sunday Times at; fra neste uke vil personalsjefene i News International møte hver enkelt av de som er blitt berørt av News of the World-nedleggelsen for å se på utsiktene til en ny jobb.

Flere ledige jobber

“I skrivende stund har ledelsen i News Corporations engelske avisdivisjon funnet 30 ledige redaksjonelle jobber på tvers av de forskjellige titlene.”

I tillegg er det bestemt at News of the Worlds magasin Fabulous ikke vil bli berørt av nedleggelsen av skandaleavisen. Magasinet engasjerer 30 journalister.

Samtidig kan dette også være et tegn på det mange har spekulert i, at The Sun vil øke utgivelsesfrekvensen sin fra seks til sju dager i uken.

Mer motbør

Samtidig kommer det inn stadig nye avsløringer i avissfæren til Rupert Murdoch, og presset mot hans mediemakt blir større for hver dag som går. Før helgen mente lederen for det australske partiet Green party at Murdochs aviser i Australia burde granskes.

– Det som rulles opp i London er så alvorlig at det vil være uansvarlig for oss å ikke kontrollere om tilsvarende kan ha skjedd i Australia, sa Green ifølge BBC.

I Australia kontrollerer Murdoch to tredjedeler av det nasjonale opplaget gjennom selskapet News Limited, hvor The Daily Telegraph og The Australian er det store flaggskipene.

I USA, hvor Murdoch eier New York Post og The Wall Street Journal, har senator Jay Rockefeller uttrykt at myndighetene burde granske om journalistene i Now har hacket seg inn i telefonene til amerikanske borgere.

Vurderer porteføljen

En av spekulasjonene bak nedleggelsen av Now er Murdochs ønske om å kjøpe de 61 prosentene han ikke eier i BSkyB. Mye tyder på at et slikt oppkjøp kan gå i vasken.

Men ifølge hans egen avis The Wall Street Journal (bak betalingsmur) vurderer News Corporation å selge de engelske avisene. Dette skal ha blitt luftet av styremedlemmer tidligere, men Murdoch har avvist et salg kategorisk.

Det er trolig ingen kjøpere til avisene, men News Corporation vil trolig se på mulig salg eller å fisjonere News International ut av mediekonglomeratet.