Framgang til tross, Gunnar Bjørkavåg skulle ønske konsernet tjente enda flere penger. Arkivfoto: Kathrine Geard
Abonnementsvekst løfter bunnlinjen til DN-eier
Mediekonsernet NHST, som blant annet eier Dagens Næringsliv, får flere abonnenter, men mister annonsører. Likevel gikk resultatet i første kvartal i null.
Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Konsernet økte omsetningen fra 308 til 322 millioner kroner fra første kvartal i fjor til samme periode i år. Driftsresultatet, som i fjorårets tre første måneder var på minus 18,6 millioner, er nå så vidt over null. Det samme gjelder resultat før skatt.
Noen av grunnene til at minus er snudd til ørliten pluss, er kostnadskutt og nedbemanninger i flere av konsernets selskaper, skriver Dagens Næringsliv. Mens produktivitetstiltakene bidro med 9 millioner kroner, sørget lønnsom omsetningsvekst i pressetjenesten Mynewsdesk for 8 millioner, opplyser selskapet i kvartalsrapporten.
– Jeg skulle fortsatt ønske at vi tjente mer penger, men dette er betydelig framgang, fastslår konsernsjef Gunnar Bjørkavåg til avisen.
Annonseinntektene falt med 12 prosent i første kvartal i år til 65,9 millioner kroner. Annonsefallet ble kompensert med 16 prosents økning i abonnementsinntektene, som nå er oppe i 139,6 millioner, noe som utgjør 60 prosent av konsernets samlede inntekter.
I tillegg til Dagens Næringsliv og Mynewsdesk eier NHST også Morgenbladet, fem internasjonale næringsaviser og Nautisk Forlag.