Direktør Stig Finslo i Amedia. Foto: Birgit Dannenberg
Alle får kontor
(LESERKOMMENTAR:) Journalistens dekning av de konserntillitsvalgtes bytte av kontor er en storm i vannglass, mener Amedia-direktør Stig Finslo.
Etableringen og utviklingen av Amedia gjennomføres av dyktige og engasjerte ledere, medarbeidere og tillitsvalgte, og ikke av innleide konsulenter. Slik har det vært siden A-pressen i fjor startet arbeidet med å kjøpe Edda Media. Dessverre forsøker Journalisten å etablere et annet inntrykk.
Krevende
Det er en særdeles krevende oppgave, både økonomisk, juridisk og organisatorisk å gjennomføre et oppkjøp av en så omfattende medievirksomhet som Edda Media. Det er ikke mulig å gjennomføre et så stort og komplisert prosjekt utelukkende med egne medarbeidere. Derfor blir det brukt rådgivere i prosessen. Blant de rådgiverne Amedia har benyttet seg av det siste året er Boston Consulting Group (BCG). De konserntillitsvalgte har hele tiden deltatt i prosjektgrupper og diskusjoner der innleide konsulenter også har bidratt. Det har aldri vært noen prinsipiell uenighet mellom konsernets styre, ledelse eller de konserntillitsvalgte om at det er nødvendig å bruke konsulentselskaper som ekstra støtte til å utrede og gjennomføre prosessen med å kjøpe Edda Media og slå sammen de to konsernene.
I disse dager er Amedia i full gang med å etablere en ny konsernadministrasjon. Dessverre innebærer det at noen slutter i jobben. Andre får nye arbeidsoppgaver. Og mange må flytte på seg og bytte arbeidssted. For å få plass til alle må vi fordele funksjonene i våre to lokaler i Akersgata – i nummer 28 der Edda holder til og i nummer 47 hos A-pressen. Lokalene er 100 meter fra hverandre. De konserntillitsvalgte skal sammen med andre funksjoner sitte i Akersgata 28. Der blir de ikke sittende alene, men sammen med ca 150 andre kolleger Amedia. Dette er en løsning som skal vare så kort som mulig, inntil vi finner et lokale i Oslo der vi kan samles alle sammen.
Storm i vannglass
Kontoret de konserntillitsvalgte må ut av, skal ikke overtas av innleide konsulenter. Det skal brukes av to egne medarbeidere som skal jobbe med prosjekter knyttet til sammenslåingen. Vi vil fortsatt benytte oss av rådgivere og andre ressurser i denne prosessen. For at folk som kommer utenfra skal ha et sted å sitte, vil det bli satt inn en ekstra pult på våre to medarbeideres kontor til dette formålet.
Journalistens dekning av at våre to konserntillitsvalgte, i likhet med mange andre, må bytte kontorplass, er virkelig storm i et vannglass. Saken er blåst helt ut av dimensjoner. I Amedia har vi, nå og i tiden som kommer, mer alvorlige og viktigere spørsmål vi skal samarbeide med de tillitsvalgte om å finne løsninger på.