Eksperter skal se på medieeierskapet

BERGEN/OSLO (Journalisten): Tre personer skal se nærmere på om mediebedriftene må ha flere eller færre eiere.

Publisert Sist oppdatert

Tanja Storsul og Øystein Foros skal sammen med advokat Mona Søyland vurdere medieeierskapsloven. Det er kulturminister Anniken Huitfeldt som har oppnevnt ekspertgruppen som ventes å avgi sin rapport neste vår.

– Med de store endringene vi har sett på mediefeltet, særlig innen teknologi og eierstruktur, er tiden moden for en full gjennomgang av  medieeierskapsreglene, for å se om det er behov for å tilpasse dem etter  medielandskapet, sier kulturminister Anniken Huitfeldt i en pressemelding.

Vil på nett

- Ulike plattformer flyter sammen, så dagens avgrensninger fungerer ikke lenger, slo Huitfeldt fast da hun innledet til mediedebatt på Nordiske Mediedager i Bergen torsdag.

Hun varslet endringer av både de lokale eierskapsbegrensningene og av vertikalt eierskap, les Telenors sterke posisjon på både innholds- og distributørsiden.

- De lokale grensene blir helt dust i en digital verden, erklærte Venstre-leder Trine Schei Grande i debatten.

Dagens eierskapslov for mediebransjen ble innført i 1997 og er basert på en sektordelt inndeling av mediebransjen. For digitale medier er det ikke fast satt noen grense på eierskap. Det betyr at nettjenester ikke er med i bergningene av den enkelte aktørs posisjon i mediemarkedet.

For Schibsted, som har vokst seg så stort som loven tillater, vil en slik endring kunne medføre ytterligere begrensninger siden selskapet allerede eier noen av landets største nettsteder som VG.no og Aftenposten.no.

NJ fornøyd

NJ-leder Elin Floberghagen sier seg godt fornøyd med Huitfeldts initiativ.

- Det er en god idé. Det er på høy tid med en fullstendig gjennomgang av lovverket på dette området. Jeg har betydelig sans for at man skal gå rett på lovarbeidet, uten den tidkrevende runden med offentlig utredning først. Samtidig forutsetter jeg at myndighetene sikrer en god dialog med de berørte partene.