Norske aviser går tabloid

Fem av seks norske aviser kommer nå i tabloidformat. Men i motsetning til i andre land handler krympingen kun om format, ikke innhold, kan Aftenposten fortelle.

Det er medieforsker Martin Eide som påpeker at Norge er et svært spesielt medieland på dette området. For i motsetning til de fleste andre land er norske aviser kun tabloide i format og ikke i innhold.

- Noe av det mest interessante med norsk avisstruktur er at det er så mange aviser som kommer ut i tabloidformat uten å være tabloide. De deler altså ikke populærpressens fokus på sensasjoner og skandaler, sier Eide.

ABB sist ut
Av de 154 avisene som er medlemmer av Mediebedriftenes Landsforening er totalt 132 tabloide.

Sist ute er Asker og Bærums Budstikke som etter 103 år i fullformat, la om til tabloid 1. mars. Lørdag 17. november i fjor gjorde Varden i Skien det samme, og før det: Raumnes i 1996, Hallingdølen i 1995, Østlandets Blad i 1992 og Nordlys i 1990. Avisen Glåmdalen la om fra det mellomstore Berliner-formatet til tabloid i 1998.

I tillegg til at tabloidformatet oppfattes som mer hendig og praktisk, har nok mange aviser skiftet størrelse på grunn av VGs markedssuksess. Men Eide mener en del krampaktige forsøk på å kopiere VG innholdsmessig også er en trend som synes å være over.

Gyllen middelvei
Fordi Norge er et såpass lite avismarked, er det heller ikke mulig for våre aviser å bevege seg for langt mot ytterpunktene og dyrke en ren vulgær- eller kvalitetsprofil. Derfor ligger avisene på den gyldne middelvei, mener forskeren.

Han tror de norske avisenes salgsform har større betydning for innholdet enn formatet; en løssalgsavis er mer avhengig av å lokke med fristende sensasjoner enn abonnementsavisene, skriver Aftenposten.

Som Journalisten.no meldte mandag 11. mars kom både bladet Lindesnes i Mandal og Farsunds Avis lørdag ut i tabloidformat.